یکی از اصطلاحات پرکاربرد یا به مفهوم بهتر، فوت و فنی که اکثر سئوکاران و طراحان وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند، پارک دامنه‌ (Park Domain) می‌باشد که حتی برخی از سئوکاران، پارک دامنه را با ریدایرکت دامنه (Domain Redirect) اشتباه می‌گیرند! اگر شما هم می‌خواهید دامنه‌ای را پارک کنید یا تفاوت آن را با ریدایرکت کردن نمی‌دانید، این مقاله را از دست ندهید.

Park Domain چیست؟

یکی از قابلیت‌هایی که در هنگام خرید هاست توسط شرکت‌های هاستینگ ذکر می‌شود، قابلیت پارک دامنه‌ست که تقریبا تمامی شرکت‌های هاستینگ، از این مورد پشتیبانی می‌کنند. اما Park Domain، به معنای نگهداری یک دامنه (نام دامنه وب‌سایت) بدون ایجاد محتوا یا صفحات فعال بر روی آن Domain است. البته استفاده از Park Domain، ممکن است به صورت طولانی مدت یا کوتاه مدت بر اساس استراتژی سئو و سازمان شما، استفاده شود.

پارک‌دامین به دو صورت اشاره‌گر (Pointer) یا نام مستعار (Alias) ارائه می‌شود.

مثالی از پارک دامنه

تصور کنید که آژانس خلاقیت وبیدا به آدرس webida.ir می‌خواهد اگر کاربری webida.com یا webida.net را جستجو کرد، مستقیما داخل سایت وبیدا شود. در حال حاضر، وبیدا فقط با دامنه ir در دسترس است. در این شرایط، کافی‌ست دامنه com یا net را بر روی دامنه ir پارک کنیم. به طبع برای پارک کردن دامنه com یا net، می‌بایست دامنه com یا net را خریداری کرد تا بتوان آن را برروی دامنه اصلی یعنی ir پارک کرد.

مزیت‌های استفاده از Park Domain

تا به اینجا با مفهوم Park Domain آشنا شده‌اید. مزیت‌ها و کاربردهای متنوعی برای پارک کردن دامنه را می‌توان نام برد که مهم‌ترین آن به شرح زیر هستند:

حفظ دامنه

از طریق Park Domain، می‌توانید Domain خود را نگهداری کنید و از احتمال از دست دادن و انتقال آن به دیگران به دلیل انقضاء دامنه (Domain Expiration) جلوگیری کنید.

کسب درآمد

Park Domain به مالکان دامنه اجازه می‌دهد تا از آگهی‌های تبلیغاتی وابسته به موضوع دامنه‌شان در صفحه پارک شده درآمد کسب کنند. این درآمد معمولا از طریق کلیک‌های مخاطبان بر روی آگهی‌ها ایجاد می‌شود.

محافظت از برند و بهبود برندینگ

اگر دامنه‌ای که با نام تجاری شما مرتبط است را دارید، می‌توانید با Park Domain از آن نام تجاری خود در فضای دیجیتال محافظت کنید.

تفاوت پارک دامنه با ریدایرکت دامنه

ریدایرکت دامنه به معنای ارسال کاربران از یک دامنه به دامنه دیگر می‌باشد. وقتی کاربر به دامنه اصلی می‌رود، او به صورت خودکار به دامنه مقصد منتقل می‌شود. این روش برای ایجاد اتصال بین دو دامنه مختلف و انتقال ترافیک از یک دامنه به دیگری به کار می‌رود.

مثال ملموس و واضح از تعریف بالا، می‌تواند لینک‌دهی صفحات دامنه‌های مختلف به یکدیگر باشد که سئوکاران برای ایجاد بک‌لینک، از قابلیت ریدایرکت استفاده می‌کنند.

چگونه پارک دامنه را انجام دهیم؟

برای پارک کردن دامنه، ابتدا نیاز است تا بررسی کنید که آیا شرکت هاستینگ و سرویسی که خریداری کرده‌اید، از قابلیت Park Domain پشتیبانی می‌کند یا خیر. به عنوان مثال، با توجه به اطلاعات درج شده در سایت رسمی شرکت میهن‌وب‌هاست که به عنوان شرکت هاستینگ فعالیت دارد، پارک دامنه به صورت نامحدود انجام می‌شود:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟

همچنین در سایت شرکت نت‌افراز که به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های هاستینگ مشغول به فعالیت است، Park Domain بر اساس نوع سرویس متفاوت است:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟ (3)

آموزش پارک کردن دامنه در CPanel

CPanel، محبوب‌ترین کنترل‌پنل هاست است که قابلیت‌های بیشماری در کنار UI جذاب را به کاربر هدیه می‌دهد. برای پارک دامنه در CPanel، می‌بایست از بخش Domains، برروی Domains کلیک کنید:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟

حال برروی گزینه Create A New Domain کلیک کنید:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟-1

در این مرحله، کافیست دامنه‌ای که می‌خواهید پارک کنید را وارد کنید و برروی گزینه Submit کلیک کنید. دقت فرمایید که حتما گزینه Share document root را روشن کنید تا محتویات دامنه اصلی شما در دامنه پارک شده، قرار بگیرد:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟-2

آموزش پارک کردن دامنه در DirectAdmin

DirectAdmin، یکی دیگر از کنترل‌پنل‌های هاست است که قابلیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد و در سال‌های اخیر، UI خود را دست‌خوش تغییراتی کرده است. برای Park Domain در دایرکت ادمین، در نسخه قدیمی می‌بایست از بخش Advanced Features و در نسخه جدید از بخش Account Manager، گزینه Domain Pointers را انتخاب کنید:

پارک دامنه (Park Domain) چیست؟

حال در این بخش، آدرس دامنه‌ای که می‌خواهید پارک کنید را وارد کنید و حتما تیک گزینه Create as an Alias را فعال کنید. سپس برروی گزینه Add کلیک کنید تا Park Domain شما ایجاد شود:

پارک دامنه در دایرکت ادمین

نکات تکمیلی در خصوص دامنه و پارک دامنه

نکته اول: باید DNSهای دامنه‌ای که قرار است پارک کنید با DNSهای دامنه اصلی یکسان باشد.

نکته دوم: اگر می‌خواهيد دامنه بين‌المللی مانند NET، ORG، COM و... را به هاست متصل کنید، ابتدا DNSهای هاست را روی دامنه مورد نظر تنظیم كرده و پس از 5 الی 6 ساعت، اقدام به پارک كردن كنيد.

نکته سوم: اگر می‌خواهيد دامنه ir را به به هاست متصل كنيد، ابتدا DNSهای هاست را روي دامنه مورد نظر ست كرده و پس از 12 الی 24 ساعت، اقدام به پارک كردن كنيد.

نکته چهارم: دامنه پارک‌شده مانند دامنه اصلی، منقضی می‌شود و احتیاج است قبل از رسیدن تاریخ انقضای آن، تمدید شود.

نکته پنجم: گوگل دامنه‌های پارک‌شده را محتوای تکراری می‌داند و ممکن است این وب‌سایت‌ها در رتبه‌بندی با مشکل مواجه شوند. گفتنی است موتورهای جست‌وجوی دیگر مانند یاندکس، ممکن است با نام‌های دامنه پارک‌شده مانند گوگل رفتار نکنند؛ بنابراین، بهتر است قبل از انجام این کار با متخصصان سئو مشورت کنید.