بعضی وقت‌ها  گوگل و یا  دیگر موتورهای جستجو نمیتوانند به درستی تشخیص دهند که یک صفحه وب از یک وبسایت با  صفحه دیگری از همان وبسایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند. اهمیت لینک Canonical  دقیقا در اینجا  مشخص می‌شود. 

تگ کنونیکال چیست؟

تگ های کنونیکال که به عنوان rel="canonical" نیز شناخته می شوند، روشی برای اطلاع رسانی به موتورهای جستجو هستند که یک URL خاص نسخه اصلی یک صفحه است. آنها به شما اجازه می دهند  نسخه اصلی صفحه را مشخص کنید. Canonical به وبمسترها اجازه می دهد تا از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند.

یک تگ کنونیکال در <head></head> بخش کد منبع HTML صفحه وب ظاهر می شود و به این شکل است:

canonical tag example

یک تگ Canonical در صفحه می‌تواند به آدرس همان صفحه اشاره داشته باشد و یا به یک صفحه دیگر که مدیر وبسایت تایین کننده آن خواهد بود.

تفاوت تگ کنونیکال و کنونیکال URL چیست؟

زمانی که یک یا چند صفحه وب محتوای شبیه بهم دارند و یا موتور جستجوگر توانایی تمیز دادن صفحات مشابه را نداشته باشد ما با مشکل Canonical URL  مواجه می‌شویم، به دو روش مرسوم می‌توان این مشکل را برطرف کرد:

  1. استفاده از ریدایرکت 301
  2. استفاده از تگ Canonical 

پس، استفاده از تگ Canonical روشی است است که میتوان با آن مشکل کنونیکال URLها را برطرف کرد.

How canonical urls work - webida

به گفته خود گوگل:  کنونیکال URLها، لینک‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا بین چند صفحه و محتوای تکراری یکی از آن‌ها به عنوان مطلب اصلی به نمایش درآید.

“A canonical URL is the URL of the page that Google believes best represents a group of duplicate pages on your site.”

چرا کنونیکال URL در پروسه سئو اهمیت دارد؟

گوگل بنا بر دلایل مختلفی ممکن است نتواند به درستی محتویات صفحات سایت شما را صحت سنجی کند. پس یکی از مهمترین اقداماتی که یک سئوکار با تجربه انجام  خواهد داد، تنظیم آدرس Canonical  صفحات وبسایت خود است.

اگر اینکار را در همان ابتدا کار انجام ندهید در ادامه به مشکلات زیادی  بر خواهید خورد و ممکن است بیشتر محتوای شما تکراری ارزیابی شود.

اگر از یک سیستم مدیریت محتوای شخصی استفاده می‌کنید به برنامه نویس حتما گوش زد کنید تا در بخش head هر صفحه آدرس Canonical  آن را با استفاده از تگ Canonical  مشخص کند تا گوگل متوجه شود که این صفحه نسخه اصلی است.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، کافیست افزونه RankMath یا Yoast را نصب کنید؛ این افزونه‌ها به طور خودکار کنونیکال URLها را برای تمام صفحات شما برا اساس آدرس همان صفحات درج می‌کنند. همچنین شما قابلیت تغییر Canonicalها را هم با این افزونه‌ها به راحتی خواهید داشت.

مثالی از  کنونیکال URL در سایت‌های فروشگاهی

تصور کنید یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی دارید و قالب‌های  طراحی سایت به فروش می‌رسانید. این خدمات به صورت زیر هستند:

قالب طراحی سایت فروشگاهی مدل M1
قالب طراحی سایت فروشگاهی مدل M2
قالب طراحی سایت فروشگاهی مدل M3
قالب طراحی سایت فروشگاهی مدل M4

اگر ما فرض را بر این بگذاریم که همه این خدمات به صورت جداگانه عرضه می‌شوند، نیازی نیست آدرس تگ کنونیکال این محصولات را تغییر دهیم. اما اگر فرض را بر این بگیریم که  این محصولات، همگی یک محصول هستند و تنها در یک یا چند ویژگی (مثلا رنگ‌بندی، پشتیبانی از افزونه‌ها و …) تفاوت دارند، در این صورت باید یکی از این محصولات را به عنوان محصول اصلی در نظر بگیرید و آدرس تگ کنونیکال باقی محصولات مشابه را، آدرس محصول اصلی قرار دهید.

نحوه معرفی کنونیکال URL با افزونه رنک‌مث

بعد از نصب و فعال‌سازی افزونه RankMath،  نوبت به مشخص نمودن Canonical URL میرسد. اگر قصد دارید که Canonical URL یک برگه را تغییر بدهید، از بخش برگه‌ها، برگه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه ویرایش سریع کلیک کنید. اگر هم قصد دارید Canonical URL را برای نوشته‌های خود مشخص کنید، از بخش نوشته‌ها، نوشته مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه ویرایش سریع کلیک کنید. حال، از بخش "آدرس اینترنتی کنونیکال" ، کنونیکال URL مورد نظر خود را وارد کنید:

کنونیکال URL چیست و چرا در پروسه سئو اهمیت دارد؟ (3)

جالب است بدانید که با مشخص نمودن Canonical URL از بخش ویرایش سریع،  Canonical URL آن نیز در تنظیمات رنک‌مث به طور خودکار، لینک خواهد شد. برای بررسی این موضوع، کافیست  ویرایش صفحه مورد نظر را کلیک کرده و تا انتهای نوشته خود، به پایین اسکرول کنید. حال که به تنظیمات رنک‌مث رسیدید، از بخش پیشرفته، می‌توانید URL کنونیکال خود را مشاهده کنید:

کنونیکال URL چیست و چرا در پروسه سئو اهمیت دارد؟ (1)

نحوه معرفی کنونیکال URL با افزونه Yoast

بعد از نصب و فعال‌سازی افزونه Yoast، وارد صفحه‌ای که قصد دارید به عنوان محتوای اصلی به گوگل معرفی کنید شده و Canonical URL را در قسمت مربوطه وارد نمایید. قراردادن Canonical URL، کاملا مشابه قراردادن با افزونه رنک‌مث است.

ویدیویی از آموزش قراردادن آدرس کنونیکال در سایت