UTM (Urchin Tracking Module) در سئو، ابزاری بسیار مهم و کارآمد برای ردیابی و تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی دیجیتال است. این کدها به بازاریابان و مدیران وب سایت‌ها کمک می‌کنند تا منبع ترافیک وب سایت خود را به دقت شناسایی کرده و عملکرد کمپین‌های بازاریابی مختلف را ارزیابی کنند. در ادامه به توضیح کامل‌تر یو‌تی‌ام و کاربردهای آن در سئو می‌پردازیم. از کنار وبیدا، جم نخوردید تا با هم پرواز کنیم :)

UTM چیست؟

UTM یک کد است که به انتهای URLهای شما اضافه می‌شود و شامل پنج پارامتر اصلی است که می‌توانند اطلاعات مختلفی در مورد لینک و کمپین بازاریابی شما ارائه دهند. این پارامترها عبارتند از:

  1. UTM Source: منبع ترافیک را نشان می‌دهد، مانند گوگل، فیسبوک یا خبرنامه.
  2. UTM Medium: واسط ترافیک را مشخص می‌کند، مانند ایمیل، CPC (تبلیغات پرداخت به ازای کلیک)، یا بنر تبلیغاتی.
  3. UTM Campaign: نام کمپین بازاریابی را تعیین می‌کند، مانند "زمستان-2024" یا "تخفیف-نوروزی".
  4. UTM Term: معمولا برای کلمات کلیدی پرداختی استفاده می‌شود تا مشخص شود کدام کلمه کلیدی باعث ایجاد ترافیک شده است.
  5. UTM Content: برای تشخیص تفاوت بین نسخه‌های مختلف یک تبلیغ یا لینک استفاده می‌شود، مانند A/B تست‌ها.

چرا UTM برای سئو مهم است؟

استفاده از یو‌تی‌ام به شما امکان می‌دهد تا دقیقا بدانید که ترافیک وب سایت شما از کجا آمده است و کدام کمپین‌ها بیشترین تأثیر را دارند. این اطلاعات می‌تواند به شما در بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و سئو کمک کند. برخی از دلایل اهمیت یو‌تی‌ام در سئو عبارتند از:

  1. ردیابی دقیق ترافیک: با استفاده از یو‌تی‌ام می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که کدام کمپین‌ها و منابع ترافیک بیشترین بازدید و تبدیل را دارند.
  2. بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI): با تجزیه و تحلیل داده‌های یو‌تی‌ام می‌توانید بفهمید که کدام کمپین‌ها بهترین عملکرد را دارند و منابع خود را بهینه‌تر تخصیص دهید.
  3. تخصیص بهتر بودجه: با دانستن این که کدام منابع ترافیک و کمپین‌ها موثرتر هستند، می‌توانید بودجه بازاریابی خود را به طور هوشمندانه‌تری تخصیص دهید.
  4. بهبود استراتژی‌های محتوا: با تحلیل داده‌های یو‌تی‌ام می‌توانید بفهمید که کدام نوع محتوا و فرمت‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و استراتژی محتوای خود را بر اساس این اطلاعات بهبود دهید.

مثالی عملی از کاربرد UTM در سئو

فرض کنید که برای کسب و کار خود، سفارش رپورتاژ  آگهی داده‌اید و رپورتاژ شما در سایت مربوطه، منتشر شده است. حال، چگونه می‌توانید متوجه شوید که از طریق این رپورتاژ، چند نفر به سایت شما منتقل شده‌اند؟ اینجاست که  ابزار یو‌تی‌ام به کمک ما می‌اید تا با ساخت کمپین مختص به این رپورتاژ، رهگیری  و پایش آن را به صورت دقیق و کارامد، انجام دهیم.  نمونه کد یو‌تی‌ام، به شرح زیر است:

https://www.yourwebsite.com/product-page utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=spring_sale&utm_content=button_link

نحوه استفاده از UTM

برای استفاده از یو‌تی‌ام، شما باید پارامترهای مربوطه را به لینک‌های خود اضافه کنید. این کار می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای آنلاین انجام شود. یکی از ابزارهای محبوب برای ساخت لینک‌های یو‌تی‌ام، Google Campaign URL Builder است که البته واسه ما ایرانی زبان‌ها فیلتره. برای ساخت یو‌تی‌ام خود، کافیست داخل سایت مربوطه شده و اطلاعات مورد نیاز خود را وارد کنید. بعد از ایجاد یو‌تی‌ام خود، می‌توانید از آن در هر جایی استفاده کنید:

UTM چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ (1)

از پارامتر UTM در چه زمانی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از این لینک در هر جایی که خواستید، استفاده کنید و بهترین  استراتژی یا پنل تبلیغاتی خود  را شناسایی کنید. البته مهم‌ترین کانال‌هایی که شما برای استفاده از UTM به آن احتیاج دارید، شامل موارد زیر می‌ود:

  • شبکه‌‌های اجتماعی
  • تبلیغاتی ایمیلی
  • تبلیغات پیامکی
  • تبلیغات کلیکی
  • رپورتاژ آگهی‌ها

چگونه از UTMها گزارش بگیریم؟

برای مشاهده عملکرد یو‌تی‌ام‌ها، می‌بایست از پنل گوگل آنالتیکس خود کمک بگیرید. از بخش source / medium ابزار گوگل آنالتیکس، می‌توانید کمپین مورد نظر خود را مشاهده کنید و آمار مربوط به آن را دریافت کنید.

سئوالات متداول از UTM

تاثیر utm در سئو چقدر است؟

لینک UTM در سئو هیچ تاثیری ندارد و فقط برای تحلیل رفتارهای کاربران استفاده می‌شود.

آیا لینک UTM در شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌شود؟

بله! اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید، حتما از لینک یو‌تی‌ام استفاده کنید و از کاربرد آن بهره‌مند شوید.

از پارامتر UTM در چه زمانی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از این پارامتر برای بررسی و ارزیابی میزان ترافیک ورودی سایت خود استفاده کنید تا بدانید بیشترین ترافیک برای کدام کمپین تبلیغاتی شماست.