استفاده از Open Graph Meta Tags، یکی از عوامل مهم در بهبود سئو و جلب توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی، می‌باشد.  تصاویر رنگارنگ در شبکه‌های اجتماعی، توضیحاتی مشوق‌دهنده و عناوینی جذاب، همگی توانسته‌اند مرز بین موفقیت و عدم توجه را تعیین کنند. همچنان که وب‌سایت شما در آستانه ارائه محتواست، Open Graph Tag همان شتاب‌دهنده قدرتمندی است که به سفری مهیج به دنیای توجه و تعامل با کاربران هدایت می‌کند. در این مقاله، به بررسی اجزای Open Graph Tag و تأثیرات خیره‌کننده آن بر بهبود سئو  می‌پردازیم. همراه وبیدا باشید که با یک گام کوچک و قدرتمند، در این سفر جذاب به جلب توجه بپردازیم :)

Open Graph Meta Tags چیست؟

تگ Open Graph یک استاندارد برنامه‌نویسی است که توسط شرکت فیسبوک ابداع شده است و برای بهبود نمایش اطلاعات در اشتراک‌گذاری لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تگ‌ها به توسعه‌دهندگان وب این امکان را می‌دهند که اطلاعات مرتبط با یک صفحه وب را به صورت مناسب برای نمایش در شبکه‌های اجتماعی تعیین کنند.

استفاده از Open Graph Meta Tag، یک استراتژی موثر در بهبود سئو و جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی است. با توجه به اهمیت ارتباطات اجتماعی و نیاز به جذب توجه کاربران، استفاده صحیح از این تگ‌ها، می‌تواند به بهبود موقعیت سایت در نتایج جستجو و افزایش ترافیک بیانجامد.

Open Graph Meta Tag چیست؟ تاثیر آن بر سئو (1)

تمام اجزای  Open Graph Meta Tag

1. og:Title (عنوان)

مشخص کردن عنوان صفحه که باید مخاطب را به خود جذب کند. شما باید ثابت کنید که لیاقت این را دارید که کاربران زیادی را به سمت سایت خود بکشانید که با استفاده از عنوان جذاب، این مورد را ثابت می‌کنید.  نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:title" content="عنوان صفحه">

2. og:Description (توضیحات)

باید توضیحات کوتاهی از محتوای صفحه که جذب کاربران را افزایش می‌دهد، بنویسید. اگر عنوان جذابی نوشته باشید اما توضیحات جذاب‌تری را خلق نکنید،  نرخ کلیک را کاهش داده‌اید! نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:description" content="توضیحات صفحه">

3. og:Image (تصویر)

انتخاب یا حتی طراحی یک تصویر متناسب با محتوای صفحه، یک عامل مهم دیگر برای افزایش نرخ کلیک است. این روزها، کاربران کمتری ، خواندن را ترجیح میدهند. طبق آمار،  حدود 80 درصد محتوای بصری شامل عکس و فیلم، در یاد می‌مانند و قابل یادآوری هستند!  برای اثبات این جمله، کافیست جمله "مامامیا ماماسیتا کاچلا" را بخوانید تا  یک محتوای بصری  را به یاد بیاورید. نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:image" content="آدرس تصویر">

4. og:Url (آدرس)

باید آدرس صفحه وب‌سایت خود را در این بخش مشخص کنید. نتیجه تمام زحمات شما، باید به این بخش ختم شود. نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:url" content="آدرس صفحه">

5. تگ og:Type (نوع)

این تگ، نوع محتوای صفحه را مشخص می‌کند (مثلا article، website و... ). نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:type" content="نوع">

6. تگ og:Locale (زبان)

این تگ زبان محتوای صفحه را مشخص می‌کند. نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:locale" content="زبان">

7. تگ og:Site_Name (نام سایت)

این تگ نام سایت یا برند را مشخص می‌کند.  نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:site_name" content="نام سایت">

8. تگ Og:video (فایل ویدئویی)

این تگ، محتوای ویدیویی را مشخص می‌کند. نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:video" content="http://example.com/movie.swf" />
<meta property="og:video:secure_url" content="https://secure.example.com/movie.swf" />
<meta property="og:video:type" content="application/x-shockwave-flash" />
<meta property="og:video:width" content="400" />
<meta property="og:video:height" content="300" />

9. تگ Og:music (فایل موزیک)

این تگ، محتوای صوتی را مشخص می‌کند. نمونه‌ای از این تگ، به شکل زیر است:

<meta property="og:music:duration" content="…" />
<meta property="og:music:album" content="…" />
<meta property="og:music:album:disc" content="…" />
<meta property="og:music:album:track" content="…" />
<meta property="og:music:musician" content="…" />
<meta property="og:music:song" content="…" />
<meta property="og:music:song:disc" content="…" />
<meta property="og:music:song:track" content="…" />
<meta property="og:music:release_date" content="…" />
<meta property="og:music:creator" content="…" />

نحوه استفاده از متا تگ OG به چه صورت است؟

استفاده از Open Graph Meta Tag به دو روش قابل انجام است:

1. به صورت دستی

در این روش، تنها کافی است تگ‌های OG را در بخش <head> صفحه وب وارد کنید. برای این منظور بهتر است از ابزارهای markup generato مانند web code tools کمک بگیرید تا احتمال خطا را به حداقل برسانید. برای نمونه، می‌توانید از کد زیر استفاده کنید:

<meta property="og:site_name" content="نام سایت">

<meta property="og:title" content="عنوان صفحه">
<meta property="og:description" content="توضیحات صفحه">
<meta property="og:image" content="آدرس تصویر">
<meta property="og:url" content="آدرس صفحه">

این تگ‌ها به موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا اطلاعات صفحات را به درستی نمایش دهند و توضیحات و تصاویر مناسبی را برای کاربران ارائه دهند.

2. از طریق افزونه

اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید می‌توانید این کار را با نصب افزونه Yoast’s SEO plugin انجام دهید. بعد از نصب یواست، به صفحه ویرایش پست بروید. در پایین صفحه، بخش Yoast Seo را مشاهده خواهید کرد. در این بخش، وارد تب social شوید و رسانه اجتماعی موردنظرتان را انتخاب کنید. سپس کافی است در باکس‌های خالی، کد تگ‌های og مربوطه را بنویسید.

تأثیر Open Graph Meta Tag بر سئو سایت

  1. افزایش تعامل اجتماعی

    • استفاده صحیح از Open Graph Meta Tag باعث جلب توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و تعامل بیشتری را ایجاد می‌کند. این روزها سوشال‌مدیاها،  نقش پررنگ‌تری را برای ورود کاربران جدید به سایت را بازی می‌کنند.
  2. افزایش قابلیت به اشتراک‌گذاری

    • برای لحظاتی، خود را جای کاربران قرار دهید. اگر اطلاعات دقیق و جذابی توسط Open Graph Meta Tag به شما ارائه شود، قطعا محتوا را برای دیگران نیز به اشتراک خواهید گذاشت.
  3. افزایش نرخ کلیک

    • نمایش درست و کامل اطلاعات با استفاده از Open Graph Meta Tag، قطعا می‌تواند نرخ کلیک بر روی لینک‌ها را افزایش دهد. حتی نرخ کلیک بیشتر فقط روی یکی از مقالات یا برگه‌هایی که توسط Open Graph Meta Tag ایجاد کرده‌اید، باعث می‌شود مابقی کاربران از برند شما و دیگر مقالات شما بازدید کنند.
  4. تأثیر مستقیم بر نتایج جستجو

    • موتورهای جستجو مانند گوگل یا یاندکس، از اطلاعات Open Graph برای تشخیص محتوای صفحات و ارتباطات با شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که خیال شما را بابت نادیده نگرفتن زحمات شما توسط گوگل را راحت می‌کند.

نحوه مشاهده Open Graph Meta Tag در سایت رقیب

برای مشاهده تگ‌های Open Graph Meta در سایت رقیب یا هر وب‌سایت دیگر، می‌توانید از چندین روش استفاده کنید. این اطلاعات عمدتا در بخش <head> اسناد HTML صفحات قرار دارند. در زیر، 2 راه برای مشاهده Open Graph Meta Tags آورده شده است:

1. مشاهده کدهای منبع صفحه

با دیدن منبع صفحه (View Page Source)، که در بیشتر مرورگرها با فشردن Ctrl + U (در ویندوز) یا Cmd + Option + U (در مک) قابل دسترس است، می‌توانید کدهای HTML صفحه را بررسی کنید. با جستجو برای og: می‌توانید تمام تگ‌های Open Graph Meta را مشاهده کنید.

2. استفاده از ابزارهای تحلیل سئو (SEO Analysis Tools)

بسیاری از ابزارهای تحلیل سئو امکان مشاهده اطلاعات Open Graph را فراهم می‌کنند. مثلا از ابزارهایی مانند Moz، Ahrefs، یا SEMrush می‌توانید استفاده کنید. اگر علاقه دارید که از اکستنشن کروم استفاده کنید، می‌توانید افزونه جت سئو را نصب کنید  و از بخش مربوطه، Open Graph Meta Tag را مشاهده نمایید:

Open Graph Meta Tag چیست؟ تاثیر آن بر سئو (2)