در دنیای پرتلاطم اطلاعات و داده‌های جهانی، پیدا کردن موضوعات مورد علاقه‌ی جامعه، چالش بزرگی است. هر ثانیه، میلیون‌ها جستجو در گوگل انجام می‌شود؛ میلیاردها توییت در توییتر پُر می‌شود و آمار جستجوهای ویکی‌پدیا به طور مداوم در حال تغییر هستند. در این دریای بی‌کران از اطلاعات، ابزاری به نام "Google Trends" به ما کمک می‌کند تا بدانیم در این کهکشان پر از اطلاعات، کدام داده‌ها بیشتر جستجو می‌شوند.  همراه ما در وبیدا باشید تا Google Trends را به شما آموزش دهیم :)

Google Trends، یک ابزار است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در زمینه‌های مختلف موضوعات روز جهان و همچنین محتوای مورد جستجو در گوگل را بررسی کنند. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا میزان جستجوی موضوعات خاص در گوگل را بر اساس زمان، مکان، دسته بندی، واژه کلیدی و ... مشاهده کنند.

اطلاعات ارائه شده توسط گوگل ترندز به کاربران کمک می‌کند تا الگوهای مختلفی را در جستجوهای کاربران در زمان‌ها و مکان‌های خاص مشاهده کنند. این اطلاعات می‌توانند برای تحلیل رفتار کاربران، تحقیقات بازاریابی، پیش‌بینی روند‌ها و موضوعات جهانی مفید باشند.  در واقع Google Trends، به عنوان یک ابزار قدرتمند و بی‌نظیر برای تحلیل داده‌های جستجوهای کاربران در گوگل و بررسی الگوهای رفتار کاربران به ما کمک می‌کند.

  1. تحلیل ترندهای بازاریابی: درک ترندهای جستجویی مربوط به محصولات و خدمات به کسب و کارها کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشند. با نگاه به میزان جستجوها برای محصولات خود، می‌توانند بهترین زمان برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را تعیین کنند.

  2. تحلیل موضوعات روزمره: Google Trends به ما کمک می‌کند تا موضوعات روز جهان را پیدا کنیم. این می‌تواند برای رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان مفید باشد تا در مورد موضوعاتی که مورد علاقه عموم هستند، محتوا تولید کنند.

  3. تحلیل رفتار کاربران و تغییرات فرهنگی: Google Trends می‌تواند به ما کمک کند تا رفتار کاربران در طول یک زمان خاص را پیدا کنیم. این ابزار می‌تواند نشان دهنده تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جامعه باشد که می‌تواند در تحلیل‌های مختلف مفید باشد.

  4. پشتیبانی از تحقیقات بازاریابی: برای تحقیقات بازاریابی، Google Trends می‌تواند اطلاعات مفیدی ارائه کند که به تصمیم‌گیری‌های مربوط به نوع و میزان تقاضا برای محصولات و خدمات کمک کند.

  5. پیش‌بینی روندها: با بررسی ترندهای جستجویی گذشته، می‌توان پیش‌بینی‌هایی درباره آینده و تغییراتی که ممکن است رخ دهد را نتیجه گرفت.

Google Trends دارای چندین فیلتر است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا جستجوها و نمودارها را بر اساس موارد مختلف فیلتر کنند. برخی از فیلترهای موجود عبارتند از:

  1. زمان: این فیلتر به کاربران امکان می‌دهد تا بازه‌های زمانی مشخصی را برای نمایش داده‌ها انتخاب کنند. می‌توانید بازه‌های زمانی را از یک روز تا چندین سال مشخص کنید.

  2. مکان: می‌توانید جستجوها و نمودارها را بر اساس مکان جغرافیایی مشخصی فیلتر کنید. این شامل کشورها، مناطق و حتی شهرها می‌شود.

  3. دسته بندی: Google Trends دارای دسته‌بندی‌های مختلفی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا جستجوها را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلفی مانند رده سنی، موضوعات، حوزه‌های صنعتی و ... فیلتر کنند.

  4. نوع جستجو: این فیلتر امکان می‌دهد تا جستجوها را بر اساس نوع جستجو (وب، تصاویر، خبرها، Google Shopping و ...) مشاهده کنید.

  5. جستجوی مرتبط: با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط، می‌توانید جستجوها را بر اساس مفهوم‌های مشابه یا مرتبط فیلتر کنید.

  6. مقایسه بین موارد: این امکان به شما می‌دهد تا چندین موضوع یا کلمه کلیدی را برای مقایسه و مشاهده نمودارهای متقابل با یکدیگر انتخاب کنید.

  7. جستجو در نوع داده: این فیلتر به کاربران امکان می‌دهد تا انواع داده‌های مختلفی را بر اساس مصورسازی گرافیکی (نمودارها)، مقالات خبری و ... ببینند.

نکته‌ی جذابی که می‌توان از Google Trends بهره برد، ارتباط مستقیمی است که با سئو و بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها دارد. در جایی که برای بهبود سئو و افزایش ترافیک روزانه سایت‌ها، نیازمندیم به راهکارهایی هستیم که به ما در بهبود رتبه‌بندی کمک کند. Google Trends، علاوه بر ارائه جداول مفید، یکی از منابع قابل اعتماد برای ایده‌پردازی و تولید محتواهای موثر و کاربردی محسوب می‌شود.

تولید محتوا یکی از ارکان اساسی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو است. همواره برای بهینه‌سازی بهتر، نیاز به درک علاقه‌ها و موضوعاتی است که مخاطبان به آن علاقه‌مندند و چگونگی دسترسی آن‌ها به محتوای شماست. بنابراین، Google Trends می‌تواند یک ابزار استثنایی برای ارائه ایده‌ها و موضوعات جدید باشد. این ایده‌ها و موضوعات می‌توانند مایه جذب تعداد بیشماری از بازدیدکنندگان و در نهایت، بهبود رتبه‌بندی سایت شما باشند.

Google Trends یک روش کاربردی و موثر برای کمک به مدیران وب‌سایت‌ها، اساتید سئو و صاحبان کسب و کارهای آنلاین است تا بتوانند کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کرده و حجم جستجو برای آن‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف را مشخص کنند.

برای استفاده از Google Trends ابتدا وارد سایت  www.google.com/trends  شوید و در قسمت جستجو (کاوش)، کلمه ی مورد نظر را تایپ کنید:

گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از Google Trends

حال در بخش فیلترها، می‌توانید فیلترهایی را با توجه به اهداف خود، مشخص کنید. به طور مثال، اگر بخواهید بدانید کلمه "طراحی سایت" در لوکیشن ایران و در 90 روز گذشته چه میزان جستجو داشته است، کافیست فیلترها را به صورت زیر تنظیم نمایید:

گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از Google Trends (4)

حال اگر بخواهید بدانید که بین کلمه "طراحی سایت" و "سئو سایت" در 3 ماه گذشته بیشتر جستجو شده‌اند، می‌توانید از حالت مقایسه Google Trends استفاده کنید. برای این منظور، داخل کادر مقایسه، سئو سایت را وارد میکنیم:

گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از Google Trends (1)

همانطور که مشاهده می‌کنید، کلمه طراحی سایت با رنگ آبی، بسیار بیشتر از کلمه سئو سایت با رنگ قرمز، جستجو شده است.

همچنین اگر صفحه را به پایین اسکرول کنید، اطلاعاتی را مشاهده خواهید کرد که بسیار مهم هستند.  این اطلاعات شامل بیشترین استان‌هایی که کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو کردند و "عبارت‌های جستجوی مرتبط" را شامل می‌شود. در بخش "عبارت‌های جستجوی مرتبط"، کلمات کلیدی مرتبطی که  به طور ناگهانی و بر اساس شرایط‌های مختلف جستجوی بیشتری را دشته‌اند را می‌توانید مشاهده کنید:

گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از Google Trends (3)