برای نشان دادن نام سایت خود به فارسی در نتایج جستجو، شما باید از یک تکنیک بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنید. این کار به‌طور کلی به اصطلاح "استاندارد‌سازی وضعیت" (Schema Markup) معروف است. این تکنیک به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات سایت خود را به موتورهای جستجو ارائه دهید تا آنها بتوانند آن اطلاعات را بهتر فهمیده و نمایش دهند. در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از این تکنیک استفاده کنید :)

Schema Markup چیست؟

Schema Markup یک نوع کد نشانه‌گذاری است که برای کمک به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یا یاندکس در فهم بهتر محتوای صفحات وب سایت استفاده می‌شود. این کد به موتورهای جستجو اطلاعات دقیق‌تری از محتوای یک صفحه وب می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا این محتوا را به درستی تفسیر و دسته‌بندی کنند.

Schema Markup بر اساس استاندارد Schema.org ایجاد شده است که توسط گوگل، مایکروسافت، یاهو و یکسری شرکت‌های دیگر ایجاد شده است. این استاندارد مجموعه‌ای از تعریف‌ها و ویژگی‌هایی است که اجازه می‌دهد تا محتوای وب را به شکلی ساختارمند و قابل فهم برای موتورهای جستجو و سایر سیستم‌ها توصیف کنیم.

تاثیر استفاده از Schema Markup  در نتایج جستجو

عنوان سایت یکی از عوامل مهمی است که تاثیر بسزایی در نتایج جستجو دارد. این عنوان در صفحه اصلی و سایر صفحات سایت شما قرار می‌گیرد و موتورهای جستجو از آن برای فهم محتوای سایت و رتبه‌بندی آن در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. مهم‌ترین تاثیراتی که عنوان سایت بر نتایج جستجو دارد عبارتند از:

  1. رتبه‌بندی و الویت در نتایج جستجو: موتورهای جستجو معمولا به عنوان سایت‌ها و صفحاتی که عنوان دقیق و مرتبطی با محتوای خود دارند، ارجاع می‌دهند. بنابراین، یک عنوان دقیق و مرتبط می‌تواند منجر به رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو شود.

  2. افزایش کلیک‌هاو تاثیر بر نرخ تبدیل: اگر نام سایت شما در نتایج جستجو به صورت فارسی نشان شود، می‌تواند به کاربران نشان دهد که سایت شما چه محتوایی را ارائه می‌دهد و آنها را به کلیک بر روی لینک سایت شما ترغیب کند. به عنوان مثال، میزان کلیک نام webida  نسبت به آژانس خلاقیت وبیدا، به دلیل نامفهوم بودن محتوای سایت، نرخ کمتری دارد.

چگونه نام سایت خود را فارسی کنیم؟

بخش اصلی آموزش ما، از اینجا شروع می‌شود. برای تغییر نام سایت خود به فارسی یا کلا هر نام دیگری، از 3 طریق می‌توانید این کار را انجام دهید:

  1. استفاده از کد Schema Markup به صورت دستی (پیشنهاد وبیدا)
  2. استفاده از افزونه  RankMath
  3. استفاده از افزونه Yoast

استفاده از کد Schema Markup به صورت دستی

برای تغییر نام سایت خود به روش دستی،  می‌بایست یک اسکیماکد صحیح ایجاد کنید. برای ایجاد  این کد، می‌توانید از سایت technicalseo  استفاده کنید. کافیست نوع  اسکیما خود را برروی گزینه Website  قرار دهید و اطلاعات خواسته شده را پر کنید:

نگران نباشید :) ما نمونه‌ای از کد اسکیمای مورد نظر را برای شما آماده کردیم تا فقط با تغییر نام سایت و عنوان مدنظر خود، از آن استفاده کنید:

<script type="application/ld+json">

{
"@context" : "https://schema.org",
"@type" : "WebSite",
"name" : "آژانس خلاقیت وبیدا",
"url" : "https://webida.ir/"
}

</script>

برای استفاده، کافیست این کد را در  برگه header.php در اوایل کد خود بعد از تگ‌های meta قرار دهید:

استفاده از افزونه  RankMath برای تغییر نام سایت

افزونه Rank Math یک افزونه بهینه‌سازی قدرتمند  برای وب‌سایت‌های ساخته شده با وردپرس است که ابزارها و ویژگی‌های بسیاری را برای بهبود رتبه‌بندی و نمایش در نتایج جستجو ارائه می‌دهد. این افزونه توسط تیم Rank Math توسعه داده شده و به عنوان یک جایگزین قدرتمند برای افزونه‌های سئو  مانند Yoast است.

برای تغییر نام سایت خود با افزونه رنک‌مث، ابتدا می‌بایست نسخه pro آن را برروی سایت خود فعال کنید. سپس از زیرمنوی Rank Math SEO، گزینه الگوهای اسکیما را انتخاب کنید و برروی گزینه نوشته تازه کلیک کنید:

در فرم باز شده، برروی زبانه import کلیک کنید و زبانه Import Schema Code from را برروی گزینه html code قرار دهید. در این بخش می‌بایست کد اسکیمایی که بالاتر برای شما قراردادیم را وارد کرده و بروری گزینه Process HTML کلیک کنید و در نهایت گزینه use را کلیک کرده و در فرم جدید، گزینه save را کلیک کنید تا اسکیما ما ساخته شود:

استفاده از افزونه  Yoast برای تغییر نام سایت

یکی از راه‌های بهینه‌سازی سایت وردپرسس، استفاده از افزونه Yoast SEO میباشد. با نصب و فعالسازی این افزونه شما میتوانید در حین تولید محتوا , شاهد بررسی آن از طرف این افزونه باشید. افزونه Yoast SEO مواردی را که از نظر موتورهای جستجو مهم هستند را در محتوای شما بررسی میکند و جهت بهبود محتوا , پیشنهادهایی را در انتهای محتوای شما ارائه میدهد. این پیشنهادها نسبت به تغییر محتوا واکنش داده و کاملا پویا است.

به دلیل آن که در این افزونه قابلیت قراردادن کد HTML به صورت دستی وجود ندارد، برای تغییر نام سایت خود، ابتدا می‌بایست نسخه pro آن را برروی سایت خود فعال کنید. سپس از زیرمنوی  Yoast SEO، گزینه ابزارها را انتخاب کنید و در کادر جستجو، اسکیما را سرچ کنید. سپس نوع سازمان/شخص را انتخاب کنید و اطلاعات  کسب و کار خود را وارد کنید در نهایت ذخیره را کلیک کنید:

استفاده از Schema Markup برای تغییر نام سایت (2)

استفاده از Schema Markup برای تغییر نام سایت (1)

استفاده از Schema Markup برای تغییر نام سایت