روش‌های مختلفی برای نصب قالب و افزونه توی وردپرس داریم که هر کسی با توجه به نوع افزونه یا قالبی که میخواد نصب کنه، روش خاص خودش رو انتخاب میکنه. اگر میخوای مثل ادمین‌های سایت حرفه‌ای، قالب و افزونه دلخواهت رو نصب کنی، همراه ما بمون و ترکمون نکن 😊

قالب وردپرس چیست؟

قالب، یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده یه سایت وردپرسیه که کل ظاهر و طرح‌بندی یه سایت، کاملا به قالبش مرتبطته. اگر بخوایم ساده تر بگیم، قالب سایت، بیس و بتن سایت شماست. انتخاب یه قالب درست، دست طراح رو باز میزاره و اجازه میده که هر تغییری که میخواد، روی سایت انجام بده. تعداد قالب یا همون تم‌های وردپرس، انقدر زیاده که ژاپن از این تعداد، می‌تونه برق تولید کنه!

پس انتخاب یه قالب مناسب، واقعا سخته و باید کلی حساسیت به خرج بدیم و از بین میلیون‌ها قالب، یدونه رو پیدا کنیم. نکته خیلی مهم اینه که بهتره قالب سایت رو یکبار انتخاب کنیم و همیشه از اون استفاده کنیم؛ یعنی دیگه تغییرش ندیم. قالب سایت رو مثل ضرب المثل ایرانی بدونین که با لباس سفید میره و با کفن سفید هم برمی‌گرده 😊

تاثیر انتخاب قالب بر سایت

انتخاب قالب برای سایتمون، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی داره که موارد پایین، گوشه‌ای از مهم‌ترین تاثیرات میشه:

  • تاثیر بر سئو سایت

یسری از قالب‌ها، طوری کدنویسی شدن که اصول استاندارد سئو رو رعایت کردن و بهینه‌سازی شدن. انتخاب قالبی که از نظر سئو بهینه شده باشه، خیلی می‌تونه به سئوکار توی ادامه راه کمک کنه و راحت‌تر توی نتایج گوگل بالا بیاد.

  • تاثیر بر سرعت بارگذاری سایت

یه قالب مناسب، قالبیه که کد‌نویسی بهینه و به‌روز شده داره و به سرعت بارگذاری صفحات وبسایت ما کمک میکنه. سرعت بارگذاری سایت، اهمیت زیادی توی تجربه کاربری (ux) داره و تاثیرمستقیم هم روی سئو و رتبه‌بندی سایت ما توی موتورهای جستجو مثل گوگل و یاندکس داره. اگر هم توی حوزه ui و ux علاقه دارین، می‌تونین از طریق سایت uixwithme، آموزش ui و ux رو یاد بگیرین.

  • تاثیر بر Responsive سایت

قالب‌ها، تاثیرمستقیم روی ریسپانسیو سایت دارن. این روزها، همه با موبایل و تبلت خودشون به جای لپ‌تاپ داخل سایت‌ها میشن. پس باید حواسمون باشه که قالبمون، کاملا واکنشگرا یا ریسپانسیو باشه تا همه کاربرامون، محتویات سایت ما رو توی گوشی خودشون به طور کاملا صحیح بتونن ببینن. شاید براتون جالب باشه که طبق آمارها، بیش از 60 درصد کاربرا، با موبایل داخل سایت‌ها میشن.

  • تاثیر بر امکانات و قابلیت‌های سایت

بعضی از قالب‌ها، افزونه ووکامرس روشون نصب نمیشه! افزونه ووکامرس، برای فروش محصولات استفاده میشه که می‌تونیم از طریق سایتمون، محصولات خودمون رو بفروشیم. پس باید با توجه به نیازهامون، قالب خودمون رو انتخاب کنیم تا به کارایی سایتمون، کمک کنه.

دسته‌بندی قالب‌های وردپرس

قالب‌های وردپرس، با توجه به کاربردی که دارن. دسته‌بندی میشن. این دسته‌بندی‌ها شامل:

  • قالب‌های فروشگاهی
  • قالب‌های شرکتی یا سازمانی
  • قالب‌های خبری
  • قالب‌های شخصی که به قالب‌های نمونه کار هم میشناسیم
  • قالب‌های چندمنظوره

بهترین قالب‌های وردپرس

پس با توجه به توضیحات بالا، متوجه شدیم که با توجه به نیازمون باید قالب سایت رو انتخاب کنیم. بعضی از قالب‌های وردپرس، چند منظوره هستن. چند منظوره به این معنیه که قالب ما، می‌تونه هم برای سایت‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار بگیره هم برای سایت‌های شرکتی و هم شخصی. لیست پایین، شامل بهترین قالب‌های وردپرس میشه:

  • قالب چند منظوره آسترا (Astra)
  • قالب چند منظوره انفولد (enfold)
  • قالب چند منظوره وودمارت (WoodMart)
  • قالب شرکتی فلت‌سام (Flatsome)
  • قالب چند منظوره زفایر (Zephyr)
  • قالب چند منظوره بی (BeTheme)
  • قالب فروشگاهی ری (Rey)

قالب‌هایی که ازشون نام بردیم، از صفحه‌ساز المنتور برای ساخت و دیزاین برگه و نوشته‌های خودشون استفاده میکنن که این یه خبر خیلی خوب برای طرفدارای المنتور می‌تونه باشه. البته اگر از المنتور استفاده میکنی و به یسری مشکلات عجیب غریب برخورد میکنی، کافیه مقاله ذخیره نشدن تنظیمات در المنتور به همراه نکات طلایی رو بخونی! اگر هم قصد داری که یکی از قالب‌های بالا رو بخری، کافیه از مارکت‌های معروفی مثل راست چین، ژاکت و ابزار وردپرس خرید کنی.

آشنایی با افزونه‌ها در وردپرس

بدون نصب و استفاده از افزونه‌ها (Plugins)، سایت ما یه سایت مرده‌ست که هیچ امکاناتی نداره. افزونه‌ها این قابلیت رو دارن که سایت ما رو بهینه‌تر کنن، امنیت سایتمون رو بیشتر کنن، امکانات جدیدی به قالب سایتمون بدن و یا تنظیماتی رو تغییر بدن که در نهایت می‌تونن به مدیریت سایت ما کمک کنن.

لیستی از افزونه‌های مورد نیاز برای هر سایتی

لیست پایین، شامل افزونه‌های لازم برای هر سایتی میشه و توی بخش‌های مختلفی کاربرد دارن. از المنتور و کامپوزر برای طراحی صفحات گرفته تا افزونه وردفنس برای بهبود امنیت سایت:

  • افزونه صفحه‌ساز المنتور (برای طراحی صفحات سایت)
  • افزونه صفحه‌ساز ویژوال کامپوزر (برای طراحی صفحات سایت)
  • افزونه Site Kit by Google (برای مشاهده آمار گوگل آنالتیکس و گوگل سرچ کنسول سایتمون)
  • افزونه ووکامرس (برای ایجاد محصولات و فروش آنها)
  • افزونه چت کریسپ (برای چت آنلاین مشتریان با ادمین سایت)
  • افزونه لایت اسپید (برای بهینه‌سازی سرعت سایت)
  • افزونه راکت (برای بهینه‌سازی سرعت سایت)
  • افزونه یواست (برای بهتر کردن سئو سایت)
  • افزونه رنک‌مث (برای بهتر کردن سئو سایت)
  • افزونه ریکپچا (برای بلاک کردن ربات‌های مزاحم)
  • افزونه دیجیتس (برای ارسال پیامک به مشتریان)
  • افزونه فونت ماندگار (برای تغییر فونت پیشفرض پیشخوان وردپرس)
  • افزونه wp post views (برای مشاهده تعداد بازدیدهای نوشته‌ها و برگه‌ها)
  • افزونه حسابداری لاندا (برای ایجاد فاکتورهای خودکار زمان فروش محصولات)
  • افزونه وردفنس (برای حفظ امنیت سایت شامل فایروال، بلاک کردن ipهای خاص و...)

نکته خیلی مهم از لیست بالا اینه که از بین کامپوزر و المنتور، فقط از یکی استفاده کنین. یا از بین افزونه‌های لایت اسپید و راکت، فقط از یکی استفاده کنین. اگر هم دلتون می‌خواد که سرعت سایتتون رو با لایت اسپید مثل جت کنین، خوبه که مقاله بهینه سازی سرعت سایت با لایت اسپید (LiteSpeed Cache) بخونین. اگر هم که طرفدار پر و پاقرص افزونه راکت هستین، مقاله بهینه سازی سرعت سایت با راکت (wp Rocket) خیلی براتون میتونه مفید باشه.

راستی، استفاده همزمان از 2 افزونه با کاربرد یکسان، باعث ایجاد تداخل بین افزونه‌ها میشه و ممکنه سایتتون به ارورهای مختلفی برخورد کنه یا اصلا بالا نیاد!

انواع راه‌های نصب قالب و افزونه در وردپرس

اما قصه و غصه اصلی ما اینجاست. جایی که ادمین حرفه‌ای رو با ادمین آماتور تمایز میکنه، این بخشه که چطوری به بهترین شکل، قالب و افزونه خودمون رو توی وردپرس نصب کنیم. نصب قالب و افزونه به 3 روش انجام میشه:

  1. نصب از طریق پیشخوان وردپرس (ادمین‌های آماتور این گزینه رو انتخاب میکنن)
  2. نصب از طریق هاست (ادمین‌های حرفه‌ای این گزینه رو انتخاب میکنن)
  3. نصب از طریق FTP (ادمین‌های حرفه‌ای این گزینه رو هم انتخاب میکنن)

بهتره که قالب‌ها و افزونه‌ها از طریق روش 2 یا 3 نصب بشن. البته اینم بگیم که روش 1 برای نصب قالب‌ها اصلا مناسب نیست ولی برای افزونه‌هایی مثل فونت ماندگار یا افزونه‌هایی که به طور رایگان عرضه میشن و نسخه جداگانه پرمیوم ندارن، کاربرد داره.

به این نکته مهم هم دقت کنید که توی تمامی روش‌ها، فایل آپلودی باید با فرمت ZIP باشه. فایل‌هایی با فرمت RAR یا از این دست فرمت‌ها، توی وردپرس نصب نمیشن و حتما حتما باید فرمت فایل‌های آپلودی ما ZIP باشه.

نصب قالب و افزونه از طریق هاست

اگر روش دوم رو برای نصب انتخاب کنیم، کافیه مراحل زیر رو به ترتیب جلو ببرین:

  1. داخل پنل کاربری شرکت هاستینگتون که یا سی پنل یا دایرکت ادمین هست بشین
  2. فایل منیجر رو انتخاب کنین و داخل پوشه Public-html بشین
  3. داخل پوشه wp-content بشین
  4. اگر قصد نصب قالب رو دارین، داخل پوشه themes بشین و فایل زیپ شده قالب خودتون رو آپلود کنین و در نهایت، با کلیک راست روی فایلتون، اکسترکتش کنین
  5. اگر قصد نصب افزونه رو دارین، داخل پوشه plugins بشین و فایل زیپ شده افزونه خودتون رو آپلود کنین و در نهایت، با کلیک راست روی فایلتون، اکسترکتش کنین
  6. با رفتن به پیشخوان سایتتون و بخش قالب یا افزونه‌ها، قالب یا افزونه مورد نظر خودتون رو فعال کنید

C Panel - File Manager

Public html

Upload Themes

نصب قالب و افزونه از طریق FTP

File Transfer Protocol یا به اختصار FTP، یه پروتکل شبکه برای انتقال فایل از یک هاست به هاست دیگه‌ست. از این پروتکل برای آپلود فایل‌ها بین کلاینت و سرور یا از سرور به سرور دیگه استفاده میشه. حالا اگر بخواین از این روش برای نصب اقدام کنیم، کافیه مراحل زیر رو به ترتیب جلو ببریم:

  1. نرم‌افزار filezilla رو از طریق این لینک نصب کنین
  2. داخل پنل کاربری شرکت هاستینگ خودتون بشین و بگردین دنبال اطلاعات آدرس IP هاست و شماره Port خودتون بگردین
  3. داخل نرم‌افزار filezilla بشین و اطلاعاتی که از مرحله سوم گرفتین رو توی filezilla قرار بدین
  4. توی مرحله آخر، داخل پوشه Public-html هاستتون بشین و مثل نصب از طریق هاست، اقدام کنین

حالا که با انواع راه‌های نصب قالب و افزونه توی وردپرس آشنا شدین، با کامنت‌های خوبتون، پذیرای ما باشین تا خستگیمون در بره. اگر هم که مقاله رو با مابقی دوست و همکارانتون به اشتراک بزارین که عالی‌تر میشه تا اونا هم از این مقاله، استفاده کنن 🙂