اگر تعداد ربات‌های زیادی به صورت روزانه وارد سایتتان می‌شوند و با ارسال کامنت‌های بی‌معنا و حتی گاهی ویروسی شما را آزار می‌دهند یا با درخواست‌های مشکوک باعث افزایش بار سرور شما می‌شوند، راه مقابله با آن‌ها، استفاده از ریکپچاست. تکنولوژی reCaptcha سبب می‌شود تا علاوه بر افزایش امنیت سایت، بار درخواست‌ها از سرور نیز کم شود. اگر می‌خواهید ریکپچا را در سایت خود فعال کنید، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

reCAPTCHA چیست؟

ریکپچا، یک تکنولوژی مختصر است که برای تشخیص انسان‌ها از ربات‌ها در ارتباط با سامانه‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. نام "ریکپچا" مخفف "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" است که از آزمون تورینگ برگرفته شده است.

آزمون تورینگ که توسط آقای تورینگ مطرح شده است، روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است. آزمون به این صورت انجام می‌گیرد که یک شخص به عنوان آزمایشگر، با یک ماشین و یک انسان به گفتگو می‌نشیند، و سعی در تشخیص ماشین از انسان دارد.

ریکپچا به عنوان یک واحد امنیتی به منظور محافظت از وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها در برابر حملات اسپم، حملات تحت تعداد زیادی از درخواست‌های اتوماتیک از سوی ربات‌ها و برای تضمین ارتباط انسانی در وبسایت‌ها به کار می‌رود. معمولا ریکپچا در فرم یک تصویر یا یک متن نمایش داده می‌شود که انسان‌ها به راحتی می‌توانند بخوانند و تشخیص دهند؛ اما برای ربات‌ها دشوارتر است.

ریکپچا شامل دو کلید site key و secret key است که باید از محتویات این 2 فایل استفاده کرد.

چرا از ریکپچا استفاده کنیم؟

استفاده از ریکپچا به عنوان یک ابزار امنیتی در وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها دارای مزایای بسیاری است. مهم‌ترین دلایل آن به شرح زیر است:

جلوگیری از حملات اسپم و نفوذ به سایت

یکی از کاربردهای اصلی ریکپچا، جلوگیری از حملات اسپم و نفوذ به وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها است. اغلب ربات‌ها قادر به تشخیص و پر کردن فرم‌ها و تخلفاتی مانند ارسال پیام‌های اسپم نیز هستند. با اعمال ریکپچا، این امکان به حداقل می‌رسد و تضمین می‌شود که ارتباط‌ها و عملیاتی که توسط انسان‌ها صورت می‌گیرد، معتبر باشد.

حفاظت از امنیت اطلاعات

ریکپچا به وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها کمک می‌کند تا از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه مانند حساب‌های کاربری، ایمیل‌ها، و داده‌های حساس دیگر جلوگیری کنند. با جلوگیری از ربات‌ها، اطلاعات مهم در امان خواهند بود. جالب است بدانید که آژانس خلاقیت وبیدا برای استفاده از امنیت حداکثری، از reCaptcha استفاده می‌کند.

حفاظت از امنیت اطلاعات مشتریان

اگر شما یک وب‌سایت از نوع فروشگاه آنلاین یا سامانه‌ای برای انتقال اطلاعات حساس مشتریان دارید، استفاده از ریکپچا به شما امکان می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات حساس مشتریان شما در امان است.

تفاوت CAPTCHA و reCAPTCHA

وظیفه CAPTCHA و reCAPTCHA این است تا انسان‌ها را از ربات‌ها در ارتباط با وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها تشخیص دهند؛ اما تفاوت‌هایی در میان آن‌ها وجود دارد. کپچا، کاربردها و ویژگی‌های زیر را در بر می‌گیرد:

  • اغلب شامل تصاویر یا متن‌های ناخوانا می‌شود که کاربر باید آن‌ها را تایپ کند یا تصویرها را حل کند.
  • از طراحی‌های ساده تا پیچیده‌ترین نسخه‌ها به کار می‌رود.
  • به طور گسترده در سامانه‌ها برای مقابله با حملات اسپم، نفوذ، و سوءاستفاده از وب‌سایت‌ها به کار می‌روند.
  • یک تست تورینگ عمومی کاملا اتوماتیک برای تشخیص انسان‌ها و ربات‌ها از یکدیگر است.

اما ویژگی‌ها و کاربردهای reCAPTCHA به شرح زیر است:

  • نسخه بهبود یافته‌تر و پیچیده‌تری از CAPTCHA است و توسط Google توسعه داده شده است.
  • از زمان معرفی reCAPTCHA توسط Google، نسخه‌های مختلفی از آن وجود دارد.
  • تنها شامل تصاویر و متن‌های ناخوانا نیست؛ بلکه از اطلاعاتی که توسط کاربر ارائه می‌شود (مانند تایپ کلمه)، برای بهبود سیستم‌های OCR (تشخیص نوشتار اپتیکی) استفاده می‌شود.
  • نسخه‌ سوم reCAPTCHA، به شکل یک کادر با متن "من ربات نیستم" است که با یک کلیک از کاربر خواسته می‌شود.

مهمترین تفاوت بین CAPTCHA و reCAPTCHA این است که reCAPTCHA توسط Google توسعه داده شده و از مهندسی اجتماعی به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهبود تشخیص میان انسان‌ها و ربات‌ها بهره می‌برد. همچنین، از آنجا که Google بسیاری از ترافیک وب را دارد، می‌تواند اطلاعات بیشتری را در این فرآیند برای بهبود خدمات reCAPTCHA استفاده کند.

انواع نسخه‌های ریکپچا

ریکپچاها دارای سه نسخه هستند:

  • نسخه اول
  • نسخه دوم
  • نسخه سوم

نسخه اول منسوخ شده است و در حال حاضر نسخه دوم و سوم استفاده می‌شوند. نسخه‌های نوع دوم از تصاویر و حروف و... برای آزمون استفاده می‌کنند و نوع سوم به صورت نامحسوس می‌باشند. در ادامه، لیستی از متداول‌ترین انواع کپچاها و ریکپچاها آورده شده است.

  • معادله ی ریاضی (نسخه دوم)
  • به صورت الفبایی (نسخه دوم)
  • به صورت تصویری (نسخه دوم)
  • به صورت نامرئی (نسخه سوم)
  • کادر تایید (نسخه سوم)

بهترین نسخه ریکپچا چه نسخه‌ای است؟

استفاده از آخرین نسخه، یک راهکار مطمئن و قابل اطمینان برای تمامی وب‌سایت‌هاست. در واقع با استفاده از نسخه سوم ریکپچا، نهایت امنیت را می‌توانید تجربه کنید. همچنین استفاده از نوع نامرئی و کادر تایید، تجربه کاربری مثبتی را برای کاربران انسانی سایت شما برقرار می‌کند.

آموزش پیکربندی و نصب ریکپچا نسخه 3

برای فعال سازی Recaptcha V3 مراحل به صورت زیر خواهد بود. دقت فرمایید که که برای ایجاد ریکپچا، می‌بایست یک اکانت جیمیل برروی مرورگر خود داشته باشید.

  1. ابتدا داخل سایت Google reCAPTCHA شوید
  2. سپس برروی گزینه v3 Admin Console کلیک کنید
  3. در این مرحله، برروی گزینه create در کادر بالا سایت کلیک کنید
  4. حال، اطلاعات سایت خود شامل آدرس و نسخه ریکپچا را انتخاب کنید و بر روی گزینه submit کلیک کنید تا کلیدهای site key و secret key را دریافت کنید
  5. در مرحله آخر، کلیدهای site key و secret key را در افزونه‌های مخصوص ریکپچا در سایت خود کپی کنید

ریکپچا (reCAPTCHA) چیست؟ به همراه پیکربندی آن21

دقت فرمایید که تیک گزینه Accept the reCAPTCHA Terms of Service را به منظور قوانین سرویس را علامت بزنید. همجنین بهتر است تیک Send alerts to owners فعال باشد تا پیغام های هشدار برای شما ایمیل شود.

بهترین افزونه ریکپچا برای وردپرس

با استفاده از افزونه reCaptcha by BestWebSoft، می‌توانید کلیدهای دریافتی ریکپچا را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید. کاربران باید با علامت زدن یک کادر قبل از ارسال فرم، تأیید کنند که ربات نیستند. شما می توانید این پلاگین را برای فرم های ورود، ثبت نام، رمز عبور، بازیابی رمز عبور، نظرات و سایر فرم های خود اضافه کنید.

مشاهده گزارش‌ها در پنل ادمین ریکپچا

با استفاده از پنل ادمین ریکپچا، می‌توانید درخواست‌های مشکوک و غیرمشکوکی که به سایت شما انجام گرفته است را به صورت نمودارهای میله‌ای مشاهده کنید:

ریکپچا (reCAPTCHA) چیست؟ به همراه پیکربندی آن11