یکی از خدماتی که سئو کاران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، سرویس رایگان گوگل آلرت (Google Alerts) است که به شما اجازه می‌دهد کنترل جامعی برروی کلمات کلیدی مورد نظر خود داشته باشید و به صورت لحظه‌ای و در هر منطقه‌ای، سایت‌هایی که از کلمات کلیدی شما استفاده می‌کنند، از آن باخبر شوید! پس همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه از این ابزار رایگان و بسیار مهم گوگل استفاده کنید :)

گوگل آلرت، یک خبرچین قهار است که همیشه به نفع شما کار میکند!

تاریخچه گوگل آلرت

گوگل آلرت (Google Alerts)، یکی از ابزارهای بسیار مفید گوگل برای دنبال کردن اخبار و اطلاعات مرتبط با موضوعات مورد علاقه، دارای تاریخچه‌ای جالب است. این ابزار به عنوان یک سرویس رایگان ارائه شده توسط گوگل، در ماه ژوئن سال 2003 معرفی شد. بلافاصله پس از معرفی، گوگل آلرت توانست محبوبیت بسیاری جلب کند. دلیل این محبوبیت، توانایی بسیار زیاد و رایگان بودن این ابزار در اطلاع‌رسانی به کاربران درباره موضوعات و کلمات کلیدی خاص بود.

در طی سال‌ها، گوگل بهبود‌های متعددی در گوگل آلرت ایجاد کرده است. به‌روزرسانی‌های این ابزار شامل افزودن قابلیت‌های جدید مانند اشتراک‌گذاری و پیکربندی اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات مختلف بوده‌اند. همچنین گوگل آلرت، به مرور با سایر خدمات گوگل ترکیب شد. به عنوان مثال، این خدمت به خبرهای گوگل (Google News) و گوگل ریدر (Google Reader) متصل شد و به کاربران اجازه داد تا مطالب مورد علاقه‌شان را در یک مکان مشترک دنبال کنند.

گوگل آلرت چیست؟

در بخش مقدمه این نوشته، توضیحات کوچکی در خصوص سرویس Google Alerts داده شد و با آن آشنا شدید. اما نیاز است تا به صورت تخصصی‌تر و جامع‌تر، با Google Alerts آشنا شویم. گوگل آلرت، می‌تواند هرزمان که کلمه کلیدی یا عبارت مورد نظر شما توسط گوگل ایندکس شد، به شما اطلاع‌رسانی کند.

این تعریف ساده، نمایی کلی از سرویس رایگان و بدون تحریم Google Alerts است. به عنوان مثال تصور کنید که شما برای کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ، Alerts تنظیم کرده‌اید. در این شرایط، سرویس Google Alerts، تمام مقالات، اخبار، صفحه، نوشته و... که از کلمه دیجیتال مارکتینگ استفاده شده است را برای شما ایمیل می‌کند.

نقطه ضعف گوگل آلرت

شاید نکته منفی گوگل آلرت این است تا زمانی که کلمه کلیدی شما توسط گوگل در سایت‌های مربوطه ایندکس نشود، اطلاع‌رسانی‌ نیز انجام نخواهد گرفت. بنابراین، از زمانی که کلمه کلیدی شما در سایت‌های مختلف استفاده می‌شود تا زمانی که پیام گوگل آلرت برایتان فرستاده می‌شود، یک تاخیر بین 1 روز تا 1 هفته وجود خواهد داشت! البته این تاخیر، بستگی به میزان پویایی سایت مربوطه دارد.

همچنین پیام‌هایی که توسط Google Alerts برای شما ارسال می‌شود، ممکن است تعداد آن روزانه بالغ بر 10 پیام باشد. بنابراین، بهترین کار این است که یک ایمیل اختصاصی برای این کار ایجاد کنید تا حافظه ایمیل شما نیز پر نشود!

دلیل استفاده از گوگل آلرت

استفاده از گوگل آلرت باعث می‌شود که نتایج مرتبط و چه‌بسا مهمی که در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر نشده‌اند را از قلم نیندازید. همچنین اگر بخواهید بدانید که رقبای شما در کلمه کلیدی‌ای که تنظیم کرده‌اید چه کسانی هستند، استفاده از گوگل آلرت برای شما بسیار ضروری است. یک مانیتورینگ حرفه‌ای برروی کلمات کلیدی خود با Google Alerts می‌توانید تنظیم کنید تا

جالب است بدانید طیف استفاده از گوگل آلرت، فقط به سئوکاران محدود نمی‌شود؛ برخی از کسانی که به دنبال شغل جدید در یک پوزیشن کاری خاص هستند، می‌توانند با تنظیم کردن آلرت، از بهترین جایگاه‌های شغلی استفاده کنند. اما به صورت کلی، دلایل استفاده از گوگل آلرت را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • نظارت بر برند شرکت
  • نظارت بر کلمات کلیدی هدف
  • میزان پویایی و فعالیت دیگر سایت‌ها در کلمه کلیدی مورد نظر شما
  • پیدا کردن شغل جدید
  • کمک به بک لینک سازی
  • کمک به مدیریت بهتر برروی سئو سایت

نحوه تنظیم کردن آلرت

نحوه تنظیم و پیکربندی سرویس Google Alert بسیار ساده‌ست. کافیست 4 مرحله زیر را به ترتیب جلو ببرید:

  1. ابتدا با استفاده از جیمیل خود، داخل سایت Google Alert شوید
  2. کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی خود را وارد کنید
  3. با کلیک بروی گزینه "نمایش گزینه‌ها" یا "Show options"، جستجو و پایش خود را دقیق‌تر کنید. به عنوان مثال، می‌توانید ذکر کنید که هر چند وقت یکبار برای شما، Alert ارسال شود یا در چه زبان‌هایی به شما پیام داده شود.
  4. برروی گزینه "ایجاد هشدار" یا "create alert" کلیک کنید تا آلرت شما ایجاد شود

به عنوان مثال اگر بخواهیم برروی کلمه کلیدی وبیدا هشداری به نحوی تنظیم کنیم که هر سایتی از کلمه کلیدی webida استفاده کرد فورا پیام آن برای ما ارسال شود، مراحل به شکل زیر خواهد بود:

گوگل آلرت چیست؟ نحوه کار با Google Alerts

نکاتی برای استفاده بهینه از گوگل آلرت

همان‌طور که مشاهده کرده‌اید، تنظیم و استفاده از گوگل آلرت بسیار ساده است. با این حال، ترفندها و راهکارهایی وجود دارند که با آگاهی از آن‌ها، می‌توانید بهره‌وری و بهبود کار با این ابزار مفید را افزایش دهید:

  • هشدار برای غلط‌های املایی:

می‌توانید اعداد اشتباه و غلط‌های املایی در کلمات یا عبارات مورد نظر را نیز تنظیم کنید. هرچند گوگل توانایی تصحیح خودکار کلمات دارد؛ اما اگر مطمئن نیستید، هشدار برای اشتباهات معنایی کلمات می‌تواند مفید باشد.

  • استفاده از نقل قول (""):

برای دریافت هشدارهای مرتبط با یک عبارت چندکلمه‌ای، آن عبارت را بین علامت نقل قول انگلیسی ("") قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا نتایج مطلوبتان را دقیق‌تر دریافت کنید.

  • استفاده از علامت +:

با اضافه کردن علامت + به یک کلمه یا عبارت، می‌توانید به گوگل بگویید که آن مورد حتما باید در نتایج حضور داشته باشد.

  • استفاده از انواع مختلف کوئری‌ها:

برای دریافت هشدارهای مرتبط با انواع مختلفی از پرسش‌ها و کوئری‌ها، می‌توانید حالت‌های مختلفی را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که تا 1000 هشدار با هر آدرس ایمیل می‌توانید تنظیم کنید.

  • استفاده از فید RSS:

اگر فید RSS دارید، می‌توانید هشدارها را به جای ایمیل به آنجا ارسال کنید تا ایمیل‌های دریافتی شما شلوغ نشود.

  • استفاده از Google Inbox:

برای سازماندهی بهتر هشدارهای ایمیلی خود، از Google Inbox (Inbox by Gmail عنوان یک اپلیکیشن برای مدیریت و بررسی حساب جیمیل می‌باشد که توسط شرکت گوگل و همان تیم توسعه‌دهنده جیمیل ساخته و منتشر شده است) به جای Gmail استفاده کنید. در این اپلیکیشن، همه هشدارها طبق عناوین دسته‌بندی می‌شوند و شما می‌توانید جزئیات هر یک را مشاهده کنید.

  • استفاده از کلمات خاص‌تر:

از کلمات و عبارات خاص‌تری برای تنظیم هشدارها استفاده کنید تا نتایج به دقت‌تری مرتبط با اهداف و موضوعات شما را نشان دهد.

  • استفاده از فیلترهای گوگل آلرت:

فیلترهای گوگل آلرت، به شما امکان می‌دهند دامنه جستجوی خود را محدود کنید. از فیلترهایی مانند منابع جستجو، منطقه جغرافیایی و زبان مورد نظرتان استفاده کنید تا نتایج دقیق‌تری را ببینید.

  • تعیین هدف:

هنگام تنظیم هشدارها، هدف خود را در نظر داشته باشید. این موضوع، به شما کمک می‌کند که هشدارهایی با یک هدف خاص ایجاد کنید تا بتوانید به ییک نتیجه مطلوب برسید.

نحوه خاموش کردن (قطع کردن) آلرت‌ها

هرزمان که بخواهید، می‌توانید هشدار مربوطه را قطع کنید. برای ارسال نشدن هشدارها، کافیست یکی از پیام‌هایی که از سمت Google Alert برای شما ارسال شده است را باز کرده و در انتهای پیام، برروی گزینه "لغو اشتراک" کلیک کنید تا هیچ آلرتی دیگر برای شما ارسال نشود:

گوگل آلرت چیست؟ نحوه کار با Google Alerts