ما در ایران به آن سئو می‌گوییم اما در خارج از ایران معمولا آن را SEO می‌خوانند. بنابراین در ایران هم خیلی‌ها ترجیج می‌دهند به آن SEO (اس ایی او) بگویند. مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی این هست که شما سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. در این مقاله به زبان آدمیزاد تعریف سئو را مرور می‌کنیم، همینطور بررسی می‌کنیم که سئو شامل چه بخش‌هایی می‌شود. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، این عبارت مخفف عبارت Search Engine Optimization است. ترجمه این عبارت می‌شود «بهینه سازی موتور جستجو» و در تعریف تکمیلی می‌توان گفت سئو یعنی کاری کنیم تا یک موتور چستجو محتوای وبسایت ما راحت‌تر و بهتر شناسایی کند.

ما در این‌جا با فرآیندی روبرو هستیم که در آن وبسایت بهینه‌سازی می‌شود تا رنکینگ یا رتبه آن در نتایج موتورهای جستجو بهتر شده و ترافیک بیشتری را جذب کند. از اولین حصور موتورهای جستجو تا امروز، اهمیت این موضوع نیز برای افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشخص شده است. در واقع بهینه سازی سایت از بااهمیت‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در دنیای امروز به شمار می‌آید.

سئو از نان شب واجب‌تر است

سئو از نان شب واجب‌تر است

در جهانی که مردم به‌طور روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، نیاز نیست که توضیح دهیم که اهمیت این فرآیند در چیست. اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود وب سایت شما بیشتر دیده شود و این به معنای ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار است.

SEO ابزار ارزشمندی برای آگاهی از برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه است. همچنین با کمک آن می‌توانید خود را به ‌عنوان یک متخصص معتبر و قابل اعتماد در حوزه کاری خودتان معرفی کنید. بنابراین، لازم است همه چیز را در این رابطه بدانید، چرا که برای موفقیت شما در دنیای دیجیتال امروز امری ضروری است.

کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و دستیابی به جایگاه برتر در رتبه بندی موتورهای جستجو به جستجوگران نشان می‌دهد که سایت شما منبع معتبری است. همچنین تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود مشتریان به خریداران مکرر تبدیل شوند. اگر با بودجه کم کار می‌کنید، استفاده از بهینه سازی روش خوبی برای هدایت ترافیک به سایت شما است.

آشنایی با انواع مختلف سئو

موتورهای جستجو دارای اصول، قوانین و ضوابط مشخصی هستند. بر همین اساس و نحوه انطباق تکنیک‌های بهبود وضعیت سایت با این قواعد، انواع مختلفی از این فرآیند را معرفی می‌کنیم.

سئو کلاه سفید (White Hat)

زمانی که از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده می‌کنید، درواقع بهترین راه را برای بهبود سایت خود استفاده کرده‌اید. در این نوع از بهینه سازی سایت شما به‌طور کامل طبق اصول و ضوابط موتورهای جستجو رفتار می‌کنید و مرتکب خطا و تقلب نمی‌شوید. گرچه White Hat SEO مطمئن‌ترین تکنیک است، اما برای آن‌که نتیجه کار خود را ببینید، باید تلاش زیادی کنید و عجول نباشید.

سئو کلاه سیاه (Black Hat)

می‌توان گفت کلاه سیاه در نقطه مقابل White Hat SEO قرار دارد. این یعنی در این نوع شما برای بهینه‌سازی سایت خود اصول موتورهای جستجو را زیر پا می‌گذارید.

در این روش افراد با استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی سعی دارند موتورهای جستجو را فریب دهند. کسانی که برای رنکینگ بالا عجول هستند و نمی‌خواهند تلاش زیاد بکنند، اغلب از این روش استفاده می‌کنند. زیاده‌روی در بهینه‌سازی و کم کردن رنکینگ وبسایت رقبا از روش‌هایی است که در Black Hat SEO استفاده می‌شود. اگر دانسته یا ندانسته از این روش‌ها استفاده کرده‌اید و تا به‌حال جریمه نشده‌اید، خیلی خوش شانس هستید.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat)

کلاه خاکستری یک نوع دیگری است. این تکنیک ترکیبی از کلاه سفید و کلاه سیاه است. Grey Hat SEO ریسک بیشتری نسبت به کلاه سفید دارد، زیرا از دستورالعمل های موتور جستجو برای افزایش رتبه صفحه در SERP ها استفاده می‌کند. اما به اندازه کلاه سیاه خطرناک نیست. چرا که در ظاهر عمل غیر قانونی انجام نمی‌شود.

استفاده از دامنه های منقضی شده، خرید لینک، استفاده از وبلاگ خصوصی، ساخت میکرو سایت و ایجاد محتوای تکراری از تکنیک‌های Grey Hat SEO هستند.

WHITE BLACK GRAY SEO

مراحل و تکنیک‌های سئو سایت

مراحل SEO کردن یک سایت به ترتیب زیر است:

  • تحقیق

تحقیق در این مرحله شامل تحقیق در مورد اهداف وبسایت شما و کیووردها یا کلیدواژه‌‎هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است کار خود را در ابتدا از جایی شروع کنید که رقبای کمتری دارید. همچنین در مورد اهداف خود، باید بدانید که کار خود را از کجا و برای چه کسانی آغاز می‌کنید و می‌خواهید به کدام مقصد برسید.

  • آنالیز رقبا و ایندکس کردن و اعتبارسنجی

هدف از این مرحله این است که شما نسبت به جایگاه خود در میان رقیبان کاری‌تان ذهنیت خوبی به‌دست بیاورید. شما باید سایت خود را به خزنده‌های موتور جستجو معرفی کنید (ایندکس کردن) و بررسی کنید که آیا سایت شما از نظر موتور جستجو مقبولیت لازم را دارد یا نه (اعتبار سنجی).

در مورد آنالیز رقبا هم باید بگوییم اگر در مورد رقبای خود چیزی ندانید، ممکن است همیشه از آنان عقب باشید. اما با آنالیز رقبا و تحلیل رفتار آنان می‌توانید گام‌های بعدی را پیش‌بینی کرده و خودتان از رقبایتان جلو بزنید.

  • بهینه سازی

این مرحله از مهم‌ترین مراحل ارتقای سایت است. اما نگران نباشید، زیرا ما تکنیک‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که بهینه‌سازی را با بهترین نحو ممکن انجام دهید:

  • سئو تکنیکال

این مورد به ارتقای جنبه‌های فنی وبسایت شما مربوط است. به‌منظور افزایش رتبه صفحات وبسایت در موتورهای جستجو و افزایش بازدید ارگانیک سایت پیشنهاد می‌شود که Technical SEO را در چشم‌انداز خود قرار دهید. ساختن یک وب سایت پرسرعت، قابلیت دسترسی بالا، خزیدن آسانتر، دسترسی آسان از طریق موبایل و … از ارکان سئو فنی یا تکنیکال سایت است.

  • سئو داخلی یا درون صفحه یا (On-Page)

این مورد نیز همان‌طور که عنوان آن فریاد می‌زند، مربوط به فعالیت‌های بهینه‌سازی داخل سایت است. در on page SEO نیز هدف شما این است که رنکینگ وبسایت خود در Google را افزایش دهید. نوع محتوایی که برای وبسایت خود تولید می‌کنید، اثرگذاری on page SEO در بهینه سازی را تعیین می‌کند. اگر محتوای شما خوانا، مناسب و مرتبط باشد، می‌توانید ادعا کنید که تا بخشی در این زمینه موفق بوده‌اید.

  • سئو خارجی یا خارج صفحه یا (Off-Page)

این بخش نقطه مقابل on page SEO است و مربوط به فعالیت‌ها و اقداماتی است که شما در خارج از وبسایت خود انجام می‌دهید. علی‌رغم آن که نوع خارجی این فرآیند تکنیک‌هایی در بیرون از سایت شما را دربر می‌گیرد، اما موجب بهبود سایت شما خواهد شد. کارهایی مانند خرید بک لینک، پست مهمان و استفاده از فروم‌ها می‌تواند در بهینه سازی از طریق off page SEO به شما کمک کند.

On-Page & On-Page SEO Infographic

آموزش لینک‌سازی خارجی بدون خرج 1 ریال
  • بررسی و ارتقای نتایج

این روش علاوه بر این‌که یک فرآیند است و به مرور با مراحلی که یکدیگر را تکمیل می‌کنند، پیش می‌رود، یک چرخه نیز هست. این یعنی لازم است که شما بعد از اتمام نتایج کار خود را بررسی کنید و ببینید که چه پیشرفتی داشته‌اید. همجنین در صورت لزوم باید مراحل را بازتعریف کنید. این چرخه تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید می‌تواند ادامه داشته باشد.

سئو یک پروژه نیست یک پروسه است

سئو یک پروژه نیست و یک پروسه است بدان معنی است که سئو تمام نمی‌شود. سئو کاری نیست که شما برای مدت کوتاهی مجبور به ادامه آن باشید و یکبار ببرای همیشه به صقحه اول SERP یا نتایج جستجو برسید و دیگر تمام، پروژه شما سئو شد. باید بگوییم خیر سئو یک پروسه است و باید ادامه دار باشد.

تفاوت SEO و SEM با یکدیگر

فرض کنید شما صفحه ای از سایت خود را سئو کرده‌اید و توانسته‌اید جایگاه خوبی هم بدست آورید آیا فکر می‌کنید سایت‌های دیگر به فکر تصاحب جایگاه فعلی صفحه شما در نتایج جستجو نخواهند افتاد؟ اگر اینطور فکر می‌کنید بدون شک هنوز دنیای بسیار رقابتی وب را نشناخته‌اید.

بی شک رقبای شما در صدد تصاحب رتبه شما خواهند بود و اگر شما پروسه وبسایت خود را متوقف کنید بزودی جایگاه شما بدست رقیبانتان خواهد افتاد. در نتیجه شما همواره به یک کارشناس یا متخصص سئو احتیاج پیدا خواهید کرد که به شما کمک کند تا از صحنه نتایج حستجو حذف نشوید.

سئو دانشی گسترده و پراکنده است

اگر در مسیر آموزش سئو باشید و یا خود متخصص این حوزه باشید می‌دانید که ما در سئو در مورد همه چیز حرف می‌زنیم از نحوه کدنویسی وبسایت تا محتوانویسی از رابط و تجربه کاربری تا شبکه‌های اجتماعی؛ سئو به خیلی فاکتور‌ها بستگی دارد و ما مجبور هستیم تا کمی از هر چیز بدانیم.

در بعضی موارد احتیاج است کمی بیشتر عمیق شویم و بعضی موارد کمی دانستن کفایت می‌کند. بنابراین شما هیچوقت نمی‌توانید با دیدن یک دوره یا خواندن یک کتاب به دانش 100 درصدی در این حوزه برسید.

تسلط کامل بر SEO یک افسانه است

سئو در ایران

آیا فقط یک موتور جستجو وجود دارد و آن هم گوگل است؟ پاسخ خیر است. خیر Bing هم یک موتور جستجو است، Baidu (موتور جستجو چینی) هم یک موتور جستجو است اما در ایران 99 درصد کاربران نرجیح می‌دهند از گوگل استفاده می‌کنند پس هدف تمام وبسایت‌های داخل ایران، بهینه کردن صفحات وب برای موتور جستجو گوگل است.

در دنیای خارج از ایران هم این قاعده به همین شکل است به جز بعضی از کشورها همانند چین که از موتورهای جستجو داخلی خود استفاده می‌کند، اکثر کشورها صفحات وبسایت خود را برای گوگل بهینه می‌کنند در نتیجه بیشتر مطالبی که شما درباره سئو می‌خوانید در مورد گوگل صحت دارند.

رضایت گوگل در رضایت کاربر خلاصه می‌شود

چه چیزی باعث می‌شود تا کاربر با لبخند رضایت از سایت شما خارج شود؟ احتمالا همان چیز گوگل را هم خوشحال خواهد کرد. فراموش نکنیم که هدف نهایی گوگل راضی نگه داشتن جستجوگری است که به‌دنبال اطلاعات است، پس همان چیزی را به گوگل ارائه دهید که کاربر می‌خواهد.

محتوایی تهیه کنید که بتواند مشکلی از مشکلات خواننده را برطرف کند یا چیزی به دانش او اضاقه کند، پیچیده نوشتن یا اضافه‌گویی برای کسی که به سرعت به دنبال برطرف کردن مشکل خود در سطح اینترنت است جذاب نیست. واضح و صریح صحبت کنید.

به فکر فریب گوگل نباشید حتما در دراز مدت پشیمان خواهید شد

خوب این جمله را به خاطر بسپارید گوگل شاید امروز متوجه نباشد که شما سرش را شیره مالیده‌اید اما بزودی متوجه خواهد شد و زمانی که متوجه شود دیگر کار از کار گدشته است باید برای همیشه با صفحات اول نتایج جستجو خداحافظی کنید. الگوریتم‌‌های گوگل روز‌به‌روز در حال بهتر و باهوش‌تر شدن هستند و این کار ما را برای دور زدن گوگل سخت‌تر‌ می‌کند در نتیجه ما هیچوقت نباید ریسک این کار را به جان بخریم.

قوانین رتبه‌بندی گوگل نامشخص است

ده سال پیش متخصصین سئو با خود گمان می‌کردند که گوگل از 200 شاخص برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌کند، پس از هک شدن بزرگ‌ترین موتور جستجوی روسیه یعنی یاندکس در جولای 2022 (تیر و مرداد ۱۴۰۱) کاشف به عمل آمد که یاندکس از بیش از 2000 شاخص برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌کند که حیرت آور بود در نتیجه حتما کمپانی عظیمی چون گوگل دارای شاخص‌هایی به مراتب بیشتر است که هیجکس از آن به درستی خبر ندارد.

بسیاری از شگردها و ترفندهایی که سئوکاران از آن‌ها صحبت می‌کنند کاملا تجربی است و در مستندات گوگل خبری از آن‌ها نیست و به تایید گوگل نرسیده است اما می‌دانیم که وجود دارند. لازم است بدانید که گوگل در برخی موارد سعی در گمراه کردن سئوکاران دارد و هیچ‌وقت همه‌چیز را بیان نمی‌کند. اما این همه ماجرا نیست.

گوگل در قسمت‌هایی که مربوط به بهبود سئو تکنیکال و تجربه کاربری می‌شود رهنما و استاد شماست و سعی در کمک کردن شما دارد و همیشه اطلاعات مستند سازی شده خوبی در اختیار می‌گذارد و این کاملا طبیعی است همانطور که می‌دانید رضایت گوگل رضایت کاربر است و رضایت کاربر ارتباط مستقیمی با تجربه او از وبسایت شما دارد. اما در مواردی گوگل با ما تضاد منافع دارد. فرض کنید گوگل مستنداتی ارائه کند در باب اینکه از چه روش‌هایی برای لینک‌سازی استقبال می‌کند، مگر در خواب ببینید!

گوگل هیچوقت دوست ندارد شما لینک‌سازی کنید، گوگل میل دارد تا لینک‌ها خود به خود طبیعی ایجاد شوند یعنی اگر واقعا یک نفر سایتی دید که به نظر خود اطلاعات مفیدی حال در هر زمینه ای داشت به آن لینک دهد.

اگر گوگل آشکارا به ما بگوید که لینک‌سازی تاثیر مثبتی در رتبه‌بندی خواهد داشت‌ احتمالا سیل عظیمی از وبسایت‌ها اقدام به ایجاد لینک‌سازی مصنوعی می‌کنند که متاسفانه این کار را هم می‌کنند.

برای اطلاعات تکمیلی بیشتر می‌توانید به مستندات گوگل سر بزنید