الگوریتم EEAT جزء یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل است که همهی متخصصان سئو و وبمسترها باید آن را بشناسند و بر روی این الگوریتم تمرکز داشته باشند. نسخه اول این الگوریتم EAT معرفی شد و تمرکز این الگوریتم روی تخصص (Expertise)، اعتماد (Authoritativeness) و اعتبارپذیری (Trustworthiness) بود و بعد ازآن تجربه (Experience) هم به این الگوریتم اضافه شد. در ادامه با سازوکار الگوریتم EEAT آشنا میشویم:
اجزای الگوریتم EEAT
این الگوریتم در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی توسط گوگل معرفی شد و تاثیر زیادی روی نتایج گوکل گذاشت. در این اپدیت ۴ ویژگی اصلی EEAT بررسی میشود و نسبت به این ۴ جزء اصلی نتایج را به کاربران نمایش میدهد.
۱-تخصص(Expertise)
تخصص به معنای داشتن دانش ومهارت بالا در یک حوزه است. فرد متخصص یعنی کسی که دربارهی محتوایی که تولید میکند تخصص و مهارت زیادی باید داشته باشد. همچنین باید بدانید که چگونه از تخصص برای رفع نیاز کاربر استفاده کرد یعنی باید دقیقا بدانید که مخاطب شما دنبال چه جستجویی است.
۲-اعتبار(Authoritativeness)
داشتن تخصص بسیار فاکتور مهمی است ولی به تنهایی کافی نیست. اعتبار به این معنا است که نویسنده در زمینهای که تولید محتوا میکند باید از طرف کاربران و سایتهای موثق مورد تایید باشد. از سایت معتبر که در زمینه فعالیت مشابه شما تولید محتوا میکنند بک لینک گرفته شود و تاثیر زیادی در گرفتن اعتبار سایت شما دارد. باید بدانید که یک سایت بدون لینک سازی اصولی اعتباری نزد گوگل نمیگیرد. سرچ شدن نام برند شما باعث گرفتن اعتبار میشود و هرچه نام برند شما توسط کاربران بیشتر سرچ شود گوگل به اعتبار سایت شما پی میبرد.
۳-اعتمادپذیری(Trustworthiness)
این فاکتور زمان زیادی نیاز دارد تا اعتماد گوگل جلب شود و با چند ماه فعالیت کوتاه باعث افزایش اعتمادپذیری نمیشود. برای افزایش اعتمادپذیری سایت شما باید به صورت مداوم و همیشگی فعالیت کند تا به تدریج گوگل به سایت شما اعتماد کند. برای سایتهای فروشگاهی بهتر است محصولات را با نقد و بررسی ارائه بدهید. در سایتهای وبلاگی که نویسنده دارند باید بیوگرافی و اطلاعات درمورد نویسنده داده شود و همچنین باید به مقاله های معتبر و مرتبط لینکدهی شود.
۴-تجربه(Experience)
گوگل ترجیح میدهد مطالبی که در سایت نوشته میشود توسط کسی باشد که تجربه کافی در رابطه با آن موضوع داشته باشد. این کار باعث میشود محتوایی که گذاشته میشود قابل درک باشند و مخاطب ارتباط نزدیکتری با سایت و محتوا شما بگیرد و همچنین باعث جلب اعتماد کاربران میشود.
تاثیر الگوریتمEEAT در سئو
الگوریتم EEAT یک معیار کیفی در ارزیابی محتوا سایت است. هرچه صفحات سایت شما تخصص، اعتبار، اعتماد، تجربه بیشتری داشته باشد رتبه بالاتری میگیرد. زمان ماندگاری مخاطب در سایت زیاد میشود و باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت و کاهش نرخ پرش میشود. با وجود این الگوریتم الویتهای گوگل تغییر کرده است؛ به صورتی شده است که سایتهایی با محتوای پایین نشان داده نمیشود و جایگزین سایتهای با کیفیت نمیکند. گوگل با استفاده از این الگوریتم خودش را جای کاربر قرار میدهد و فاکتورهایی که برای کاربر مهم است بررسی میکند و پس از آن بهترین نتیجه را به کار نشان میدهد. وبمسترها باید الگوریتم EEAT بررسی کنند و درجهت این الگوریتم قدم بردارند و باید حتما فیلترهای اعتبار، تخصص، اعتمادپذیری و تجربه را رعایت کنند.
YMYL چیست؟
این فاکتور مهم در راستای الگوریتم EEAT است. your money or your life به معنای پول شما یا جان شما است. در سایتهای پزشکی و دارویی و مالی و حقوقی بشدت مهم است چون با سلامت و جان انسانها سروکار دارد و حتما باید مطالبی که نوشته میشود دقیق و علمی و توسط متخصص این حوزهها نوشته شده باشد.
بهینهسازی EEAT
برای بهینهسازی EEAT باید بر اساس هر کدام از اجزای الگوریتم EEAT بهینهسازی انجام شود:
بهینهسازی بر اساس تجربه
نویسنده باید بر اساس تجربیات شخصی و واقعی محتوا تولید کند و به اشتراک بگذارد و این محتواها ارزش بیشتری نزد گوگل و کاربر دارد. نویسنده باید از مثالهای واقعی و همچنین از تجربیات مشتریان بنویسد. بهتر است که محتوا فقط به صورت متنی نباشد و از ویدیو، صوت و پادکستها هم استفاده کنید.
بهینهسازی بر اساس تخصص
بهتر است محتوا توسط متخصص آن زمینه نوشته شده باشد مخصوصا برای مقالههای پزشکی. مثلا اگر محتوایی درمورد نحوه عمل چشم نوشته شده باشد نویسنده باید متخصص چشم باشد. این محتوا به کاربر نشان میدهد که مقاله مورد اعتماد است و نویسنده در این زمینه گواهینامه، مدارک و تجربه کافی را دارد. درمورد نویسنده بیوگرافی بگذارید و مدارک و تجربههای نویسنده معرفی شده باشد تا کاربر آگاهی بیشتری نبست به محتوا داشته باشد. در مقالهها از منابع علمی استفاده کنید.
بهینهسازی بر اساس اعتبار
ایجاد بکلینکهای معتبر باعث افزایش اعتبار میشود. محتوا با کیفیت تولید کنید و به دیگر سایتهای معتبر لینک بدهید. با متخصصان در آن حوزه همکاری کنید و از افراد شناخته شده و متخصص مصاحبه کنید یا درخواست کنید مقالهای برای سایت شما بنویسند. در شبکههای اجتماعی حضور فعال داشته باشید چونکه این کار باعث تعامل با کاربرها میشود. صفحه مختص نویسنده در سایت ایجاد کنید و در این صفحه لینکهای شبکه اجتماعی که به صورت تخصصی فعالیت میکنند مانند لینکدین و X بگذارید.
بهینهسازی بر اساس اعتمادپذیری
اطلاعات خود را به صورت شفاف و دقیق درج کنید یعنی صفحه «درباره ما» یا «تماس با ما» داشته باشید و تمام اطلاعات تماس، مکان، راههای ارتباطی، شبکههایی اجتماعی را به طور شفاف بیان کنید اینکار باعث جلب اعتماد کاربر میشود. حتما از گواهینامه SSL و از پروتکل HTTPS استفاده کنید که اینکار نشانده امنیت سایت شما است و در نتیجه اعتبار بیشتری خواهد داشت. به منابع معتبر استناد کنید. نظرات و بازخوردهای کاربران حتما درج شود و از مخاطب خود بخواهید نظرات خود را نسبت به محصولات یا خدمات شما بگویند. نظرات واقعی مثبت باعث اعتمادپذیری سایت شما نزد گوگل میشود.
۴ سطح الگوریتم EEAT
از آنجایی که الگوریتم EEAT ارزیابی کیفی از محتوای سایتها میکند پس برای ردهبندی سایتها ۴ سطح دستهبندی دارد: سطح عالی، سطح خوب، سطح مناسب، سطح پایین
۱-در سطح عالی تمام اجزای الگوریتم تخصص، اعتبار، اعتماد و تجربه رعایت شده و همچنین YMYL هم مخصوصا در سایتهای پزشکی و مالی و حقوقی رعایت شده است.
۲- در سطح خوب محتوا توسط افراد متخصص و دارای تجربه نوشته شده و دارای اعتبار است. همچنین به سوالات کاربران پاسخ داده شده و فرد متخصص دارای مدارک و تجربههای عملی است با این وجود کاربران به این محتوا اعتماد میکنند.
۳- در سطح مناسب نویسنده از تخصص و تجربه برخوردار است اما هنوز به معیارهای ایدهال نرسیده است یا نویسنده شناخته شده نیست. این محتوا برای سایتهای عمومی مناسب است اما برای سایتهای تخصصی مناسب نیست.
۴-در سطح پایین سایتهایی هستند که اصلا برای گذاشتن محتوای پزشکی که نویسنده باید دارای تخصص و اعتبار باشد مناسب نیست. این سایتها دارای تعداد زیادی صفحات تبلیغاتی هستند. سایتهای خبری که هیچگونه منبع معتبری درج نمیکنند در رده سطح پایین هستند. سایتهایی که صفحاتشان حاوی محتوای تهیه شده توسط هوش مصنوعی بدون نظارت انسانی است. صفحاتی که دارای محتوا تکراری و بدون خلاقیت است.
سوالات متداول
۱-چگونه محتوای تخصصی بنویسیم؟
نویسنده در آن حوزه تخصص و مهارت بالایی داشته باشد و دارای گواهینامهها و تجربههای عملی باشد. از منابع معتبر استفاده کنید وبه منابع لینک دهید.
۲-تمرکز الگوریتم EEAT فقط روی محتوا سایت است؟
خیر، الگوریتم EEAT به سرعت سایت، طراحی و ساختار سایت و تجربه کاربری هم توجه میکند.
۳-الگوریتم EEAT در کدام سایتها اهمیت بیشتری دارد؟
الگوریتم EEAT بیشتر در سایتهای پزشکی، مالی، حقوقی و خبری پراهمیت است اما باید توجه کرد که در دیگر سایتها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. در سایتهای خبری حتما باید اخبارها به منابع معتبر لینک داده شود تا دارای اعتبار باشند.
۴-YMYL فقط در سایتهای پزشکی مهم است؟
خیر، در همه سایتها مهم است. سایتهای پزشکی و حقوقی سایتهای پر اهمیتتری هستند.
۵-چگونه الگوریتم EEAT در سایتهای فروشگاهی بهینه کنیم؟
حمایت از سایتهایی که دارای محصولات با کیفیت و معتبر دارند برای گوگل اهمیت دارد پس حتما در سایت خود نقد و بررسی، نظرات کاربران و راههای ارتباطی درج کنید.
۶-الگوریتم EEAT فقط روی محتوای متنی تمرکز دارد؟
خیر، به محتواهای ویدیویی، عکس، صوت و پادکست هم تمرکز دارد و گذاشتن این دسته از محتواها باعث افزایش اعتبار سایت شما میشود.
منبع معتبر: moz