توی یکی از پست‌هامون، در خصوص بهینه‌سازی سرعت سایت با افزونه لایت اسپید صحبت کردیم. حالا وقتشه در مورد قدرت افزونه WP Rocket هم بگیم تا سرعت سایتتون رو بهبود بدین. البته همین اول کاری بگیم که هیچی به افزونه لایت اسپید و وب سرور لایت اسپید نمیرسه!

اما اگر شما هم وب سرورتون Apache یا nginx هستش و میخواین از افزونه راکت برای بهتر کردن سرعت سایتتون استفاده کنین، این نوشته مختص خوده خوده شماست 😊

افزونه راکت (wp Rocket) چیست؟

افزونه راکت (WP Rocket) یکی از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی و پرفورمنس وب‌سایت هستش که مختص سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress) طراحی و توسعه داده شده. این افزونه، مختص وب‌سرورهای Apache و nginx هستش و به خاطر کد نویسی قدرتمندش و سادگی در استفاده، به یکی از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت سایت تبدیل شده.

وبسایت‌هامون، با قراردادن محتواها و افزونه‌های بیشتر، مشخصه که کند میشه و این مورد شدیدا روی تجربه کاربری یا همون ux خودمون، تاثیر منفی میزاره. نارضایتی کاربرامون هم که قطعا منجر به افت رتبه از نظر گوگل میشه و افت رتبه هم باعث فروش کمتر میشه. همه ی اینا فقط و فقط به خاطر کندی سرعت سایت شکل میگیره که اگر بهینه نشه، همه این اتفاقات خیلی زود پیش میاد!

یه ضرب المثل ژاپنی میگه: به خاطر میخی نعلی افتاد، به خاطر نعلی اسبی افتاد، به خاطر اسبی سواری افتاد، به خاطر سواری جنگی شکست خورد، به خاطر شکستی مملکتی نابود شد و همه این ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود!

قابلیت‌های افزونه راکت

افزونه راکت، از تکنیک‌های مختلفی برای بهینه‌سازی استفاده میکنه. از قابلیت کش سازی پیشرفته بگیر تا فشرده‌سازی عکسهامون یا حتی قابلیت lazy load. قابلیت‌های راکت رو میشه به صورت موردی باهاشون آشنا شد:

  • بهینه‌سازی کدهای css و js
  • بهینه‌سازی تصاویر و قابلیت لود تنبل
  • کش سازی پیشرفته
  • بهینه‌سازی دیتابیس‌های سایتمون
  • استفاده از CDN مخصوص راکت
  • پیش بارگذاری نقشه سایت
  • و...

افزونه راکت رو هم کاربران حرفه‌ای استفاده میکنن و هم کاربران آماتور. اما این که چطوری به بهترین شکل از راکت استفاده کنیم، رازیه که وبیدا میخواد بهتون بگه. فقط دقت کنین که افزونه راکت رو باید بخرین که البته یذره هم گرونه.

دانلود افزونه راکت (wp Rocket)

همونطور که بالاتر گفتیم، افزونه راکت متاسفانه پولیه و یذره هم گرونه که البته می‌تونین از مارکت‌های ایرانی مثل راست چین، ژاکت یا ابزار وردپرس خریداری کنین. اگر هم می‌خواین از نسخه نال شده راکت استفاده کنین، لینکش رو براتون قرار میدیم تا راحت دانلود کنین.

این نسخه از راکت، بدون هیچ ضعف امنیتی تقدیم شما میشه و به صورت ایمن و رایگان، می‌تونین از نسخه نال شده راکت استفاده کنین. اگر هم می‌خواین مثل ادمین‌های حرفه‌ای، افزونه راکت رو نصب کنین، می‌تونین مقاله نحوه نصب قالب و افزونه در وردپرس به همراه نکات طلایی رو بخونین.

وب سرور مختص افزونه راکت

همونطور که بالاتر هم گفتیم، افزونه راکت، اصن مخصوص وب سرور آپاچی توسعه داده شده و مشخصه که بهترین عملکردش روی این وب سرور اتفاق میوفته. اما این به این معنی نیست که فقط مختص وب سرور آپاچی باشه. روی وب سرور nginx هم، واقعا بی‌نظیره و بهترین عملکرد رو در بین مابقی افزونه‌های بهینه‌سازی توی وب سرور nginx داره. حالا از کجا بدونیم که وب سرور هاست ما چیه؟

نحوه پیدا کردن وب سرور سایت

برای این که ببینیم وب سرورمون چیه، 2 تا راه ساده داریم:

  1. از سایت شرکت هاستینگ چک کنیم وب سروری که ارائه میده چیه
  2. از پیشخوان وردپرس سایتمون چک کنیم

اگر راه اول رو انتخاب کنیم، میریم سراغ سایت شرکت هاستینگ خودمون و اونجا پلن‌هایی که ارائه میده رو چک میکنیم که با چه وب سروری داره ارائه میکنه. مثلا وب سایت نت افزار، وب سرور Apache و nginx ارائه میده:

بهینه سازی سرعت سایت با راکت (wp Rocket)

اما اگر راه دوم رو انتخاب کنیم، کافیه مراحل رو به ترتیب جلو ببریم:

  1. داخل پیشخوان وردپرس میشیم
  2. از بخش ابزارها یا همون tools، گزینه سلامت سایت یا Site Health رو انتخاب می‌کنیم
  3. روی تب اطلاعات یا info کلیک میکنیم و دنبال گزینه سرور میگردیم. روبروی گزینه سرور، وب سرور ما مشخصه که چیه

بهینه سازی سرعت سایت با راکت (wp Rocket)-1

آشنایی با وب سرور آپاچی (Apache)

وب سرور آپاچی، یکی از پرکاربردترین وب سرورها توی دنیاست و توی اکثر وب‌سرورها و سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا، دروپال و... استفاده میشه. آپاچی توسط Apache Software Foundation توسعه و نگهداری میشه و یک نرم‌افزار متن‌باز (Open Source) محسوب میشه که به طبع به صورت رایگان در اختیار منو شما قرار داده شده. مهم‌ترین ویژگی‌های Apache شامل:

  • پشتیبانی از پروتکل HTTP، HTTPS، FTP
  • اجرای اسکریپت‌های مختلف مانند PHP, Perl, Python
  • کنترل و ایحاد سطح دسترسی‌ها به فایل‌ها و دایرکتوری‌ها
  • ایجاد تنظیمات سفارشی
  • پشتیبانی از ماژول‌های مختلف مثل ماژول‌های امنیتی یا بهینه‌سازی

بالابردن سرعت سایت با افزونه راکت (wp Rocket)

متاسفانه افزونه راکت، تنظیمات از پیش تعیین شده نداره و باید خودمون به صورت دستی، کارهای بهینه‌سازی رو انجام بدیم. پس کمربندهای خودتون رو ببندید و به هرچی که ما میگیم بگین چشم:

  1. داخل تنظیمات افزونه راکت بشین
  2. از بخش کش، گزینه‌های کش دستگاه موبایل و کش کاربران سایت رو روشن کنین و تعداد طول ساعت کش رو بین 8 تا 24 ساعت قرار بدین (اگر روی سایتتون مدام آپدیت میزارین روی 8 ساعت قرار بدین و اگر تغییرات آنچنانی‌ای روی سایتتون نمیدین، روی 24 ساعت بزارین) و ذخیره کنید
  3. از بخش بهینه‌سازی فایل‌ها، گزینه‌های بهینه‌سازی کدهای CSS و JS رو روشن کنین. همینطور توی بخش CSS، گزینه‌های Combine CSS و Optimize CSS delivery و در بخش JS گزینه تعویق جاوا اسکریپت رو روشن کنید و ذخیره رو کلیک کنین
  4. در آخر، از بخش مدیا، قابلیت lazy load رو برای تصاویر و آی‌فریم‌ها روشن کنین ذخیره رو بزنید

بهینه سازی سرعت سایت با راکت (wp Rocket)-2

بهینه سازی سرعت سایت با راکت (wp Rocket)-3

اگر کارهای بالا رو انجام دادین و سایتتون به هر دلیلی بهم ریخت، مشکل برمی‌گرده به بهینه‌سازی‌ فایل‌های CSS و JS که باید بهینه‌سازی هر 2 تا رو خاموش کنین و بعد دونه به دونه، گزینه‌های بهینه‌سازی CSS و JS رو بزنید تا ببینید کدوم مشکل ساز بوده و غیرفعالش کنین. بعد از انجام مراحل بالا، کافیه سایتتون رو با Gtmetrix آنالیز کنین و نمره خودتون رو ببینید. اگر هم توی Gtmetrix اروری دارین، می‌تونین با استفاده از مقاله رفع ارورهای رایج Gtmetrix از جمله رندر بلاک، مشکلتون رو برطرف کنین!

حالا که سرعت سایتتون رو با افزونه راکت (wp Rocket) بهتر کردین، با کامنت‌های خوبتون، پذیرای ما باشین تا خستگیمون در بره. اگر هم که مقاله رو با مابقی دوست و همکارانتون به اشتراک بزارین که عالی‌تر میشه تا اونا هم از راکت، استفاده کنن 🙂