بک‌لینک‌ها (BackLink)، یکی از راه‌های اصلی برای گسترش دسترسی به محتوا و افزایش ترافیک وب‌سایت‌ها هستند. ارتباط با وب‌سایت‌های دیگر، باعث افزایش احتمال دیده شدن و شناخته شدن محتوای شما در فضای دیجیتال می‌شود که البته با ایجاد BackLinkهای لایه‌ای، می‌توانید بیشتر در معرض دیده شدن قرا بگیرید. همراه ما باشید تا شما را با BackLinkهای چند لایه‌ای یا چند گره‌ای آشنا کنیم 😊

بهبود سئو و افزایش آمار بازدیدکنندگان با BackLink

BackLinkها، علاوه بر اثر مثبتی که بر سئو دارند، می‌توانند به طریق دیگری نیز به رشد و افزایش بازدیدکنندگان کمک کنند. زمانی که وب‌سایت‌های دیگر به شما لینک می‌دهند، این ارتباطات می‌توانند به شما کمک کنند تا به مخاطبان و ترافیک آن‌ها دسترسی پیدا کنید. لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های معتبر به شما داده می‌شوند، می‌توانند به صورت مستقیم ترافیک به وب‌سایت شما را افزایش دهند.

همچنین با ایجاد BackLinkهای معتبر، جایگاه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو بهبود داده می‌شود؛ در این صورت، از شانس بیشتری برای رتبه‌بندی بهتر و افزایش نمایش در نتایج جستجو، برخوردار خواهید بود. این موضوع باعث جذب بیشتر کاربران احتمالی می‌شود که از طریق نتایج جستجو به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند.

لینک‌سازی چندلایه‌ای به چه معناست؟

اما، شروع داستان ما از اینجاست. لینک‌سازی چندلایه‌ای، یک روش پیچیده‌تر و مؤثرتر برای بهبود سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو است. در استراتژی لینک‌سازی چندلایه‌ای، BackLinkها به صورت سلسله مراتبی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، یک وب‌سایت A به وب‌سایت B لینک می‌دهد و سپس وب‌سایت B به وب‌سایت C لینک می‌دهد.

این روش معمولا شامل ایجاد پیوندهایی است که از چندین منبع مختلف به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند و بر این اساس، موتورهای جستجو، به راحتی محتوای شما را به عنوان منبعی قابل اعتماد و ارزشمند تشخیص می‌دهند.

آشنایی با BackLinkهای چند لایه_ای یا چنده گره_ای (4)

مزیت لینک‌سازی چندلایه‌ای

این استراتژی به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا به عنوان یک منبع معتبر و مرتبط توسط موتورهای جستجو مانند گوگل یا یاندکس در نظر گرفته شود. همچنین، این نوع لینک‌سازی، باعث افزایش تنوع BackLinkهای شما می‌شود که این نیز یکی از عوامل مهم در بهبود سئو است.

هر چند که لینک‌سازی چندلایه‌ای می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما همواره باید با دقت و به همراه استراتژی‌های سازنده و با رعایت قوانین موتورهای جستجو اجرا شود تا از نتایج مثبت و بدون هرگونه تأثیر منفی بر سئو سایت شما استفاده شود.

سطوح لینک‌سازی چندلایه‌ای در سئو

مانند نبود لایه‌بندی در لینک‌دهی که به صورت تک‌لایه‌ای انجام می‌شود (یعنی فقط یک سطح ارتباطی وجود دارد)، داشتن لایه‌های زیاد و غیرمعمول هم می‌تواند لینک‌دهی را غیرطبیعی نماید. بنابراین، تلاش کنید تعداد لایه‌ها را به صورت منطقی انتخاب کنید. ممکن است در برخی پروژه‌ها اصلا نیازی به لینک‌دهی چندلایه‌ای نباشد، و در موارد دیگر، نیاز به دقت ویژه برای اجرای این روش وجود داشته باشد. اما به طور کلی، لینک‌سازی چند مرتبه‌ای دارای 3 سطح است.

لینک‌سازی لایه اول (لایه اصلی)

در لایه اول، اصل و اساس وب‌سایت شما شکل می‌گیرد و لینک‌های باارزش در اینجا به وجود می‌آیند. این لینک‌های باارزش شامل ارجاعات از منابع معتبری مثل وب‌سایت‌های مرتبط، پرتال‌های خبری، رپورتاژهای وبلاگی با کیفیت (PBN) و همچنین سایت‌های خبری و مجله‌ای یا شبکه‌های خصوصی توزیع محتوا (PDN) می‌شوند. لینک‌های با کیفیت به ترتیب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رپورتاژ از منابع معتبر همچون سایت‌های مرتبط
  • رپورتاژ از سایت‌های خبری مجله‌ای
  • رپورتاژ وبلاگی با کیفیت در سرویس‌های ایرانی
  • رپورتاژ در شبکه‌های اجتماعی رایج و بزرگ

لینک‌سازی در لایه دوم

تقویت BackLinkهای لایه اول که در لایه دوم انجام می‌شوند، بهتر است کیفیت نسبتا بالایی داشته باشند. گرچه لایه اصلی و مهمترین، لایه اول است (زیرا به طور مستقیم به وب‌سایت شما لینک می‌دهد)، اما لایه دوم به دلیل نزدیکی به وب‌سایت شما ممکن است کمی ریسک داشته باشند.

در لایه دوم، BackLinkهایی مانند کامنت‌ها، سوشیال بوکمارک، ورود به انجمن‌ها و موارد مشابه ایجاد می‌شوند. توجه داشته باشید که ساخت بک لینک برای هر موضوعی نیازمند یک استراتژی خاص است.

لینک‌سازی در لایه سوم

شبیه به فرآیند لینک‌دهی در لایه دوم که به لینک‌های ساخته شده در لایه اول ارتباط می‌دهید، در لایه سوم نیز ایجاد لینک‌هایی که به لایه دوم اشاره می‌کنند، ضروری است. انتخاب منابع در این لایه مشابه لایه دوم است.

نکات مهم در فرآیند لینک‌سازی چند مرحله‌ای

اما مهم است تا یک نکته اساسی را در نظر بگیرید. اگر در فرآیند لینک‌دهی چندمرحله‌ای، لایه‌های مختلف را با منابع مشخص جدا می‌کنیم، این به این معنا نیست که باید الزاما از همان منابع استفاده کنید. در دنیای واقعی، چیزی به نام لایه وجود ندارد و منابع مختلف با اعتبار متفاوت به صفحات مختلفی در اینترنت لینک میدهند و اصلا مسئله لایه‌بندی مهم نیست که آیا در لایه دوم هستند یا سوم یا هر سطح دیگری.

اگر منابع را برای لایه‌های مختلف جدا می‌کنیم، این تنها به منظور مدیریت بهتر بودجه است. چرا که منابع لینک‌دهی در لایه‌های بعدی نیاز به هزینه کمتری برای ایجاد دارند. اما اگر محدودیت بودجه ندارید، توصیه می‌شود که در تمام لایه‌ها از بهترین منابع استفاده کنید؛ اما کاملا منابع غیر تکراری. به عنوان مثال، اگر در لایه اول از یک سایت خبری به سایت خودتان لینک دادید، می‌توانید در لایه دوم از یک پرتال خبری یا مجله دیگری به سایت خبری اولیه لینک بدهید.