سوشال سیگنال چیست؟
سوشال سیگنال به مجموعهای از رفتارها و فعالیتهای کاربران در شبکههای اجتماعی اشاره دارد که به طور مستقیم و غیرمستقیم روی رتبه بندی سایتها در نتایج گوگل تاثیر میگذارد. این فعالیتها شامل لایک، اشتراک گذاری، کامنت، در توییتر ریپست کردن میشود. هرچه تعداد این فعالیتها بیشتر باشد موتورهای جستجو مثل گوگل متوجه میشوند که محتوای این سایت توسط کاربران مورد توجه قرار گرفته و رتبه آن را در سرچ نتایج گوگل بالاتر نشان میدهد.
به عبارتی دیگر سوشال سگینال معیاری است برای اندازهگیری میزان فعالیت شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره که کاربران نظرات، لایک و غیره انجام میدهند این اقدامات در موتورهای جستجو روی الگوریتمهای گوگل لحاظ میشود که به معنای این است که فعالیتهای کاربران روی نتایج گوگل تاثیر میگذارد.
چه ارتباطی بین سوشال سیگنال و سئو سایت است؟
قبلا اشاره کردیم که هرچقدر محتوای شما در شبکههای اجتماعی بیشتر دیده شوند در نتیجه اشترک گذاری، سیو، ریپست میشود و این مشخص میکند که محتوا شما ارزشمند و این معنای سوشال سیگنال است.
از طرفی باید بدانیم که هدف موتورهای جستجو ارائه محتواهای باکیفیت و مرتبط به کاربران است. مهم ترینمعیار برای کیفیت موتورهای جستجو تعداد دفعاتی است که کاربران به یک URLمراجعه میکنند و محتوای این صفحه را بازدید میکنند این میتواند یک معیاری باشد برای اینکه گوگل بتواند سایتها را رتبهبندی کند. ما به وضوح میبینیم که گوگل با توییتر و یوتیوب همکاری میکند و یکسری توییتها در صفحه سرچ گوگل نمایش داده میشود و همچنین که ویدیوهای یوتیوب در قسمت ویدیو نمایش داده میشود پس معلوم است که روی سئو سایت میتواند تاثیر گذار باشد.
علت تاثیرسوشال سیگنال روی سئو چیست؟
فعالیت در شبکههای اجتماعی به بهبود و گسترش برند کمک میکند. گوگل بازدید کاربران درسایت را رصد میکند و مشخص است که این بازدیدها به طور مستقیم و غیرمستقیم روی رتبهبندی صفحات وب تاثیر میگذارد.
اثراتی که سوشال سیگنال روی سئو سایت میگذارد
اعتماد سازی
وقتی محتوا در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود به موتورهای جستجو نشان میدهد که محتوا شما قابلاعتماد و باکیفیت است.
افزایش بازدید
هرچه محتوا شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد احتمال اینکه کاربر روی لینک کلیک کند و وارد سایت شود بیشتر میشود.
کاهش نرخپرش
اگر محتوا شما برای کاربر جذاب و مفید باشد کاربران زمان بیشتری را در سایت شما میگذرانند و نرخ پرش یا (Bounce Rate) کاهش مییابد.
ایجاد بکلینک طبیعی
وقتی کاربران محتوا شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند ناخداگاه به سایت شما بکلینک میدهند.
بهبود تجربه کاربری
تعامل کاربران با محتوا شما در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که محتوا شما کارآمد، مفید و کاربردی است.
پس دانستید که فعالیت در شبکههای اجتماعی میتواند تاثیر مثبتی هم مستقیم هم غیر مستقیم روی سئو سایت شما داشته باشد.
حالا که اهمیت سوشال سیگنال را فراگرفتید باید روی سوشال سیگنال سایتتان کار کنید تا به گوگل بفهمانید سایت شما چقد میتواند محبوب و کاربردی باشد.
چه اقداماتی روی شبکههای اجتماعی انجام دهیم؟
فاکتورهایی که برای سوشال سیگنال مهم است عبارتنداز:
- تعداد لایکها برای هر پست
- فواصل انتشار پستها از یکدیگر
- اشتراک گذاری و ریپست کردن پستها توسط کاربران
- بوکمارک کردن پستها
- نظرات و کامنتها
- تعداد فالور زیاد که نشاندهنده محبوبیت محتوا است.
- تعداد منشنها در توییتر و اینستاگرام، تعداد منشن شدن برند شما سوشال سیگنال حساب میشود.
- لینکهای داخلی که از شبکه اجتماعی باید به سایت خودتان لینک دهید.
- نظرات مثبت و تعداد لایکها در شبکههای اجتماعی ثابت میکند مشتری از شما راضی است.
- نرخ خروج را باید کاهش داد و زمان ماندگاری کاربر در سایت را باید افزایش داد سعی کنید کاربرهای قدیم را به مشتریان ثابت تبدیل کنید.
سوشال سیگنال در کدام شبکههای اجتماعی اهمیت بیشتری دارد؟
شبکههای اجتماعی که در سطح جهانی محبوبیت دارند مثل:
- توییتر
- لینکدین
- اینستاگرام
- فیسبوک
- پینترست
- ردیت (Reddit)
چه راهکاری برای افزایش سوشال سیگنال و بهبود رتبه سایت است؟
اهمیت سوشال سیگنال در سئو به اندازه حضور کاربر در صفحه وب، بکلینک و کیفیت محتوا بستگی دارد.
برای اینکه یک سوشال سیگنال خوب داشته باشید باید یک استرتژی جامع را در کنار روشهای دیگر به آن بپردازید.
استراتژیهایی که برای افزایش تعامل با کاربر است و باعث میشود که رتبه سایت شما بهبود داده شود عبارتنداز:
محتوا باکیفیت و مفید بگذارید
محتواهای کاربردی و ارزشمند تولید کنید تا مخاطبان مرتبط با حوزه فعالییتان را جذب کنید.
پستهای فاقد ارزش نگذارید
از اشتراکگذاری پستهای تبلیغاتی، اسپم و فاقد ارزش خودداری کنید.
فعالیت مداوم داشته باشید
فعالیت مداوم شما برند شما را در رتبه بالایی نگه میدارد هرروز در صفحه پستهای جدید فعالیت داشته باشید.
از تصاویر استفاده کنید
استفاده کردن از تصاویر نرخ تعامل با کاربر را افزایش میدهد تصاویر جذاب و باکیفیت باشد تا باعث جذب کاربر شود.
به نظرات گوش بدید و به نقدهای سازنده اهمیت دهید
به نقدهای مفید و سازنده پاسخ دهید. نظرات کاربران برایتان مهم باشد هرچقدر بتوانید خودتان را با نیازها و خواستههای کاربران نزدیکتر کنید جواب بهتری میگیرید.
همه شبکههای اجتماعی را پوشش بدید
در همه شبکههای اجتماعی محبوب و معروف فعالیت داشته باشید و متناسب با هرکدام محتوا بگذارید.
دیگران را فالو کنید
افرادی که رقیب شما را فالو میکنند افرادی هستند که به حوزه کاری شما علاقهمند هستند پس میتوانید به صفحه سایت رقیب خود بروید و و فالورهایشان را فالو کنید تا از وجود شما باخبر شوند.
پستهای دیگران را لایک کنید
پستهای دیگران، بخصوص افرادی را که فالو کردید لایک کنید.
نظرات مثبت و با ارزش بگذارید
ممکن است افراد نظر شما را بخوانند و به صفحه شما علاقمند شوند و به سایت یا شبکهاجتماعی شما سر بزنند.
مسابقههای هیجانانگیز برگزار کنید
کابران را به مسابقه دعوت کنید و با این روش تعداد لایکها و نظرات زیاد میشود.
پستهای چالشبرانگیز بگذارید
پستهای چالشبرانگیز باعث جذب بیشتر کاربران به پست میشود.
کامنتها را جواب بدهید
تمامی کامنتها را حتی با یک استیکر جواب دهید.
جمعبندی
سوشال سیگنال روی محبوبیت یک وبسایت تاثیر میگذارد و هرچه تعامل کاربر با برند شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد برند شما معروفتر میشود و پستها را بیشتر لایک، اشتراکگذری، بوکمارک، کامنت و ریپست میکنند و گوگل متوجه میشود که برند و سایت شما در بین کاربران محبوبیت دارد و باعث میشود که رتبه سایت شما افزایش پیدا کند.