جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟

جستجوی معنایی  یا semantic search، تحول زیای در موتور‌های جستجو بوجود آورده و نتایج دقیق به کاربرد نشان می‌دهد. جستجوی معنایی یا سمنتیک سرچ فرایندی است که  توسط موتورهای جستجو به‌ کار می‌رود و اطلاعاتی را مثل تاریخچه جستجو کاربر بدست می‌آورد و با توجه به این اطلاعات پاسخ کاربر را می‌دهد. درگذشته پاسخ‌های موتور جستجو براساس تطبیق عینی جستجو با کلمات کلیدی بود ولی در حال حاضر جستجوها عمیق تر شده و به مفاهیم عبارات می‌پردازد. موتورهای جستجو به جای اینکه روی یکسری کلمات خاص که در جستجو کاربر هستند توجه کنند سعی می‌کنند معنی آن کلمات جستجو شده را متوجه شوند و نتایج مرتبط‌ تری را نسبت به آن سرچ نشان بدهند.

عملکرد Semantic Search

در جستجوی معنایی، موتورهای جستجو بین افراد، مکان‌ها و تاریخچه جستجو؛ هدف جستجو را متمایز می‌کند. هدف موتور‌های جستجو ارائه بهترین پاسخ به کاربر است پس با این روش کاربر سریع به هدف و پاسخ خود می‌رسد و در نتیجه رضایت کاربر افزایش پیدا می‌کند و از طرفی وبمسترها محتوای با کیفیتی تولید می‌کنند و نرخ تبدیل و کلیک افزایش می‌یابد. به طور کلی در Semantic Search، موتور جستجو در تلاش است ماهیت کلمات و عبارات را تشخیص دهد.  اگر بخواهیم به طور عمیق وارد بحث جستجوی معنایی یا سمنتیک سرچ بشویم و بفهمیم عملکرد سمنتیک سرچ به چه صورت است باید بدانیم عملکرد Semantic Search بر اساس یکسری فاکتورها است:

  • در Semantic Search سعی می‌شود گوگل بفهمد هدف جستجو کاربر چه چیزی است و با این اطلاعاتی که بدست آورده است می‌خواهد چه کاری انجام دهد. میدانیم که اغلب کاربرها در پی جستجوهایشان بدنبال یادگیری ، خرید یا پیدا کردن هستند. گاهی محتواهایی هستند که رتبه خوبی دارند ولی هدف جستجو ندارد و مطابق کلمات کلیدی نیستند و زمانی که کاربر تجربه رضایت‌بخشی نداشته باشد سایت را ترک می‌کند و درنتیجه صفحات سایت افزایش نرخ تبدیل ندارد.

  • یکی دیگر از فاکتورهای عملکرد جستجوی معنایی این است که به دنبال معنی کلمات و عبارات در زمینه‌های مختلف است و همچنین رابطه بین کلمات را تحلیل و بررسی می‌کند. مجموعه همه‌ی این فعالیت‌ها به موتور جستجو کمک می‌کند عبارت‌هایی که جستجو می‌شوند چه معنایی دارند و در نهایت، نتیجه مرتبط را به کاربر نشان دهد.
  • بدلیل پیشرفت تکنولوژی یکسری از جستجوها به صورت صوتی شده‌اند یعنی کاربر از جملات و عبارات کامل‌تر و طولانی‌تری استفاده میکند. در siri ،Alexa، دستیارصوتی گوگل این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند که بهتر بفهمد کاربر به دنبال چه پاسخی است و همه این‌ها به یک دانش پس زمینه ای وصل می‌شود.
  • در بعضی زبان‌ها یکسری پیچیدگی‌ها وجود دارد و یک کلمه ممکن است چندین معنی بدهد؛ مثلا در زبان انگیسی ‌‌« python» به معنا یک نوع مار است و هم به معنای یک زبان برنامه نویسی. اگر Semantic Search وجود نداشت گوگل نمی‌توانست تفاوت بین کلمات را متمایز کند. در زبان انگلیسی یک کلمه هم بعنوان فعل هم به عنوان صفت یا هردو است؛ موتورهای جستجو باید بتوانند این عبارات را از هم متمایز کنند.
  • کاربران از زبان محتوای موردنظر استفاده نمی‌کنند؛ بعضی‌وقت‌ها کاربران نمی‌دانند یک عبارات را چگونه جستجو کنند مثلا زمانی است که شما به دنبال جستجو یک اهنگ هستید و هیچ اسمی از آهنگ به یاد نمی‌آورید و فقط یک قسمت از متن آهنگ را به یاد می‌آورید و آن را سرچ می‌کنید و در نتیجه گوگل مرتبط‌ترین و نزدیک‌ترین نتیجه را نمایش می‌دهد.
  • در Semantic Search، گوگل می‌تواند فهرست محتوایی خود را با عبارات جستجویی که کاربر سرچ می‌کند براساس معنای هردو مطابقت بدهد.

کدام الگوریتم‌های گوگل در راستای جستجوی معنایی کار می‌کنند؟

جستجوی معنایی با هدف درک ماهیت و جستجو کاربر برای اینکه بتواند بهترین و مرتبط‌ ترین پاسخ را به کاربر بدهد بوجود آمده است. در سال‌های اخیر موتورهای جستجو بسیار پیشرفت کرده‌اند و تلاش می‌کنند بهترین پاسخ را به کاربر بدهند. گوگل در سال ۲۰۱۲ به منظور نشان دادن اهمیت جستجوی معنایی، گراف دانش را معرفی کرد. گراف دانش (Knowledge Graph) یک سیستم سازماندهی و جمع‌آوری داده‌ها از مکان و سازمان‌ها است.

اطلاعات اولیه  کلمه سرچ شده را نمایش می‌دهد و اوایل به صورت ساده ولی بعد به صورت کامل‌تر و پیشرفته‌تر ارائه شد. بعد ازآن گوگل برای رتبه‌بندی صفحات سایت الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار یا Hummingbird را معرفی کرد. این الگوریتم روی زبان طبیعی تمرکز می‌کند و فقط روی کلمات متمرکز نیست. الگوریتم هایی مانند الگوریتم EEAT ، RankBrain ، BERT و MUM هم به طور مستقیم و غیر‌مستقیم از جستجوی معنایی تبعیت و حمایت می‌کنند.

اهمیت جستجوی معنایی در سئو

 با گذر زمان وپیشرفت تکنولوژی، کاربران به تدریج به جستجوی صوتی روی آورده‌اند. بدلیل اینکه درجستجوهای صوتی دقیقا از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمی‌شود، موتورهای جستجو باید معنای واژه‌های مختلف را هنگام صحبت کردن درک کنند و این امر نیاز به معناشناسی و سمنتیک سرچ دارد. بهینه سازی جستجوی صوتی با روش‌های سئو سنتی کاملا متفاوت است؛ چرا که ما بلافاصله به هدف کاربر پی می‌بریم و از کلماتی که پرسیده، محتوای خودمان را باید به صورت ارتباط‌های مکالمه‌ای به کاربر ارائه بدهیم و این روش هم فقط از طریق جستجوی معنایی امکان‌پذیر است و از روش‌های قدیم که فقط تمرکز روی کلمات کلیدی بود اثر‌بخش نیستند.

باید بدانید که بجای اینکه فقط تمرکز روی کلمات‌کلیدی باشد؛ باید روی موضوعات تمرکز شود. با وجود Semantic Search دیگر نباید به طور افراطی از کلمات کلیدی استفاده شود و باید هنگام تولید محتوا بر اساس کلیدواژه‌ها؛ موضوعات کاملی را در چارچوب‌های مشخص ارائه بدهید. هدف ازاین کار هم این است که بتوان منبع کامل و باکیفیت ارائه شود. در Semantic Search، الویت باید هدف جستجو کاربر باشد و سعی کنید یک فهرست از موضوعات مهم و مرتبط تهیه کنید.

وبسمترها برای گرفتن رتبه بهتر باید با عملکرد و سازوکار Semantic Search آشنا باشند و تمام تغییر و تحول را در تولید محتوا و بهینه سازی آن عملی کنند. باید به موتورهای جستجو نشان داد که محتوا شما می‌تواند موضوعات خاص؛ در یک زمینه مشخص را پوشش بدهد و کاربر می‌تواند با خواندن این مطالب به جواب مورد نظر خود برسد.

بهینه‌سازی محتوا و سایت بر اساس جستجوی معنایی

برای گرفتن رتبه بهتر در گوگل باید محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم و در نتیجه با استراتژی تولید محتوا و جستجوی معنایی اشنا بشوید:

  • ساختار مشخصی برای محتوا ایجاد کنید؛ یعنی محتوا هم برای گوگل هم برای کاربر بسیار پراهمیت و مفید باشد. باید هنگام بهینه یک محتوا به گونه‌ای ساختار یافته باشد که به صورت یکپارچه، منطقی و قابل دسترس باشد. زمانی که کاربر با یک محتوا مرتب و یکدست روبرو شود؛ به راحتی می‌تواند جواب خود را بگیرد و این یک مزیت برای کاربر و موتورهای جستجو است.
  • بجای تمرکز روی کلمات کلیدی باید محتوا را برای موضوعات، بهینه کنید برای اینکه محتوا بهینه داشته باشید از کلمات کلیدی افراطی استفاده نشود و کلمات هم‌معنی استفاده کنید که اگر برای موضوعی به عبارت‌های مختلفی سرچ شد گوکل بتواند نتایج یکسانی ارائه بدهد.
  • روی کلمات طولانی (LSI) تمرکز شود چرا که در رتبه‌بندی محتوا موثر هستند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند نتیجه دقیق و مناسب نشان بدهد. هرچه کلمات طولانی استفاده شود جستجو کامل‌تر و پاسخ نزدیک‌تر است.
  • به اندازه نیاز از لینک داخلی و خارجی استفاده کنید؛ فقط زمانی که نیاز است از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید. از لینک‌های مرتبط استفاده کنید.
  • پاسخ سوال کاربر را حتما بدهید.
  • متن ساده بنویسید و دور از هرگونه پیچیدگی و ابهام باشد.از منابع موثق استفاده کنید.
  • فقط از محتوا متنی استفاده نکنید؛ همچنین می‌توانید از عکس، صوت، ویدیو و اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • هدف جستجو کاربر را در گوگل ارزیابی کنید.
  • از HTML معنایی کنید.
  • از اسکیما(schema) مناسب استفاده کنید.

جمع بندی

دراین مقاله سعی کردیم به معنا و مفهموم و عملکرد Semantic Search بپردازیم و همچنین راهکارهایی برای بهینه کردن محتوا فرا گرفتیم. با بوجود آمدن جستجوی معنایی (semantic search) سیستم تولید محتوا تحت تاثیر قرار گرفته است و باید توجه داشت که تنها از کلمات کلیدی استفاده نشود؛ باید محتوا با معنا و مفهوم بیشتر وارزشمند تولید کرد.