معمولا یکی از دغدغه‌های بزرگ کارفرماها یا مدیران وب‌سایت‌ها، بهبود رتبه کلمات کلیدی کسب و کارشان در Google است و دلیل اصلی استخدام یک سئوکار نیز همین موضوع است. پیدا کردن رتبه کلمات کلیدی Website، یکی از کارهای روزمره یک سئوکار است. در حال حاضر، ابزارها و نرم‌افزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که به ما در رصد رتبه کلمات کلیدی کمک می‌کند که یکی از این نرم‌افزارها، نرم‌افزار آنلاین Serposcope است. برای آموزش این نرم‌افزار، همراه ما باشید 😊

آشنایی با نرم‌افزار Serposcope

Serposcope یک ابزار رایگان و قدرتمند مورد استفاده در رصد و پایش رتبه‌بندی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو است. این نرم‌افزار قابلیت‌های منحصر به فردی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که به یک ابزار مورد نیاز برای سئوکاران، تبدیل شده است. نکته مهم این نرم‌افزار اینه که ما تحریم هستیم و برای استفاده از این نرم‌افزار، باید از VPN استفاده کنیم. همینطور، استفاده بیش از 2 بار در روز، می‌تونه باعث بلاک شدن IP بشه!

Serposcope کاملا متن باز بوده و قابلیت نصب بر روی سرور شخصی شما را نیز دارد. بنابراین شما می‌توانید به صورت خودکار و منظم جستجو و پایش جایگاه کلیدواژه‌های خود را انجام داده و نتایج را در دسترس خود داشته باشید.

قابلیت‌های نرم‌افزار Serposcope

از قابلیت‌های Serposcope، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم که اغلب در حوزه رنکینگ کلمات کلیدی تخصص دارد:

رصد رتبه‌بندی کلمات کلیدی

با استفاده از Serposcope قادر خواهیم بود تغییرات رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را به طور دقیق پیگیری کنیم. این ویژگی مهم به ما این امکان را می‌دهد که بفهمیم کلمات کلیدی‌ای که در نتایج جستجو رتبه‌بندی شده‌اند و کلمات کلیدی‌ای که نیاز به بهبود دارند را تشخیص دهیم.

پایش رقبا با Serposcope

به ما این قابلیت را می‌دهد تا رتبه‌بندی رقبا را نیز پایش کنیم. این عمل به ما اطلاعات مهمی در مورد رقبای خود و عملکرد رتبه‌بندی آن‌ها ارائه می‌دهد و می‌تواند در استراتژی بهینه‌سازی سئو ما مؤثر باشد. کاری که چند سال پیش به واسطه الکسا انجام میدادیم.

گزارش‌دهی جامع با Serposcope

نرم‌افزار Serposcope به ما امکان می‌دهد گزارش‌های جامع و دقیقی درباره عملکرد کلمات کلیدی، رتبه‌بندی سایت و رقبا تهیه کنیم. این گزارش‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌های کامل و دقیق، به ما کمک می‌کند تغییرات لازم رو برای بهبود رتبه‌بندی و بهینه‌سازی سایت خودمون انجام دهیم.

سفارشی‌سازی پارامترهای مورد ارزیابی

 Serposcope قابلیت سفارشی‌سازی پارامترهای مورد ارزیابی رو هم دارد. ما می‌توانیم معیارهای مورد نظر خودمون رو تعریف کنیم و عملکرد مورد نظر خودمون رو با دقت بیشتر مشاهده کنیم.

مشاهده و بررسی بک‌لینک‌ها

در این نرم‌افزار، شما قابلیت این رو دارید که بک‌لینکهای سایت یا صفحات خودتون رو مشاهده کنید. همینطور می‌تونید مشخص کنید که کدام لینکهای فالو یا دوفالو را به شما نشان دهد. همینطور می تونید مشخص کنید که با توجه به چه انکر تکستی، بک لینک گرفته شده است.

اگر هم می‌خوای از نرم‌افزار دیگه‌ای برای مدیریت بک‌لینک‌ها استفاده کنی، می‌تونی مقاله مانی ربات چیست؟ به همراه لینک دانلود نرم‌افزار رو بخونی!

بررسی سایت در sendbox گوگل

همونطور که میدونید، سندباکس بازه‌ای از زمان است که طی اون، صاحب وب‌سایت جدید به وب‌سایتش محتوا اضافه می‌کند، اما گوگل اون رو به نمایش نمی‌گذارد و اجازه نمی‌دهد وب‌سایت رتبه‌ای رو در نتایج موتور جستجو کسب کند. در این دوره آزمایشی، وب‌سایت به اصطلاح در شن‌ها پنهان می‌شوند و هیچ چیزی برای نمایش وجود ندارد. استفاده از سندباکس برای وبمستران اهمیت زیادی دارد. آنها می‌توانند تغییرات جدید را در سندباکس تست کنند و اطمینان حاصل کنند که تغییرات، هیچ ضرری به رتبه‌بندی آنها در نتایج جستجو نخواهند رساند.

حالا با استفاده از این قابلیت، شما می تونید چک کنید که آیا سایتتون یا کلمات کلیدی شما، توی سندباکس گوگل قرار داره یا نه.

آموزش نصب Serposcope

همونطور که گفتیم، نرم افزار Serposcope کاملا رایگان است و ما می‌تونیم از طریق صفحه رسمی Serposcope با توجه به سیستم‌عامل دستگاه خودمون، اون رو Download و نصب کنیم. نصب نرم‌افزار بسیار ساده است و فقط کافیه بر روی دکمه Next، کلیک کنیم. در صورت خطای Java، نیاز داریم آخرین نسخه Java Runtime رو Download و نصب کنیم.

تنظیمات و پیکربندی Serposcope

بعد از نصب نرم‌افزار، می‌باست برخی تنظیمات را انجام دهیم. این تنظیمات شامل ثبت‌نام در Website رسمی Serposcope، وارد کردن کلمات کلیدی به منظور پایش، تعداد صفحه جستجو و... می‌باشد. همچنین می‌توانیم با ساخت Group، یک گروه جدید بسازیم و در این گروه، Websiteهای مورد نظر خود را وارد کنیم تا رتبه کلمات مورد نظر خود را در Websiteهای این گروه مشاهده نمائیم.

خطاهای رایج در نرم‌افزار Serposcope

در نرم‌افزار Serposcope بعضی از خطاها و مشکلات رایج ممکن است شامل موارد زیر باشند که روش برطرف کردن هر کدام نیز ذکر شده است:

مشکل در برقراری ارتباط با موتورهای جستجو

Serposcope برای برقراری ارتباط با موتورهای جستجو از وب‌سرویس‌ها و APIها استفاده می‌کند. اگر دریافت نتایج موتورهای جستجو با مشکل مواجه شود، مهم‌ترین دلایل این مشکل میتونه از تحریم بودنمون باشه که حتما قبل از ورود به نرم‌افزار، باید از تغییر DNS مثل شکن یا ابزار VPN استفاده کنیم.

خطای ورود به سیستم دیتابیس

این خطا ممکنه به دلیل تنظیمات نادرست دیتابیس یا اتصال ناموفق به دیتابیس رخ بده. برای حل این مشکل، مطمئن شوید که تنظیمات دیتابیس در Serposcope صحیح باشند و اتصال به دیتابیس برقرار شود. اگر نتونستید تنظیمات دیتابیس رو در نرم‌افزار پیدا کنید، نرم‌افزار رو یکبار حذف کرده و مجدد نصب کنید.

مشکل در نصب و راه‌اندازی

در بعضی موارد، نصب و راه‌اندازی Serposcope ممکن است با مشکل مواجه شود. علت بیشتر این خطاها ممکن است به بخاطر نسب نبودن Java باشد. شما باید jdk را حتما در سیستم خود نصب داشته باشید. حداقل نسخه 8 jdk رو توی سیستمتون نصب داشته باشید تا به مشکل نخورید.

خطاهای عملکرد و عدم پاسخگویی

در بعضی موارد، ممکن است سرپوسکوپ با خطاهای عملکرد یا عدم پاسخگویی مواجه شود. این مشکلات ممکن است به دلیل منابع سیستم ناکافی، بار زیاد سرور، مشکلات نرم‌افزاری و... باشند. برای حل این مشکلات، می‌توانید منابع سیستم را افزایش دهید، سرور را بهبود بخشید و نرم‌افزار سرپوسکوپ را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.

حالا که با Serposcope آشنا شدین، با کامنت‌های خوبتون، پذیرای ما باشین تا خستگیمون در بره. اگر هم که مقاله رو با مابقی دوست و همکارانتون به اشتراک بزارین که عالی‌تر میشه تا اونا هم از این مقاله، استفاده کنن 🙂