الگوریتم گوگل دنس(Google Dance) به طور کلی الگوریتمی است که روی نتایج گوگل تاثیر می‌گذارد تا متوجه شود برای هر کلمه کلیدی کدام سایت بهتر و پاسخگو نیاز مخاطب است ودر نهایت رتبه سایت‌ها را مشخص می‌کند.

ممکن است گاهی در یک سایتی براساس کلمه‌کلیدی‌هایی که پیدا کرده‌اید محتوا تولید می‌کنید و تمام اصول را رعایت می‌کنید و همه چیز را خوب پیش می‌برید و زمانی که سرچ کنسول را چک می‌کنید می‌بینید که ورودی‌های سایت کم شدند و یا بعد از مدتی می‌بینید که ورودی‌ها  افزایش پیدا کردند آنجا زمانی است که متوجه می‌شوید با الگوریتم گوگل دنس مواجه شدید و دچار تغییرهای ناگهانی شده‌اید.

الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) چیست؟

الگوریتم گوگل دنس به تغییرات ناگهانی که در رتبه‌بندی سایت‌ها انجام می‌شود گفته می‌شود در این الگوریتم ممکن است یکسری سایت‌ها به رتبه‌های پایین‌تری نزول کنند و یکسری سایت‌ها به رتبه‌های بالاتری صعود کنند و هردو این حالت‌ها موقتی است و بعد ازاینکه گوگل رفتار کاربران را نسبت به سایت‌ها مقایسه و بررسی کرد رتبه‌های هرکدام از سایت‌ها تثبیت می‌شود.

به طور کلی ما می‌دانیم که گوگل همیشه به دنبال ارائه بهترین پاسخ‌ها به مخاطب است و نتایجی را به مخاطب نشان می‌دهد که بتواند پاسخ کاربران را بدهد. ازآنجایی که کلمات کلیدی‌های زیادی در سایت‌های مختلفی به کار می‌رود گوگل تمام سعیش را می‌کند تا بتواند بهترین سایت‌ها را انتخاب کند.

 در زیر به نموداری اشاره شده است که تاثیر الگوریتم گوگل دنس در رتبه سایت را نشان می‌دهد.

الگوریتم گوگل دنس

الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) چه عملکردی دارد؟

گوگل برای اینکه بفهمد سایتی کاربرپسند است و یا محتوای کاربردی و مفید دارد، رفتار کاربران را با توجه به اینکه روی کدام محتوا کلیک کرده‌اند و چه مدت زمان در آن سایت مانده‌اند یا بعد از دیدن آن سایت به سایت‌های دیگری هم رفته‌اند یا خیر بررسی می‌کند، اگر که این نتایج رضایت‌بخش باشد سایت در رتبه‌های بالا و خوبی قرار می‌گیرد اما اگر در این فاکتورها موفق نباشد در جایگاه‌های پایین‌تری رتبه‌بندی می‌شود.

چه سایت هایی بیشتر با الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) مواجه می‌شوند؟

سایت‌های نوپا و کم سابقه

این الگوریتم به سایت‌های تازه تاسیس این فرصت را برای دیده شدن می‌دهد، وقتی یک سایتی برای یک کلمه‌کلیدی محتوا جدید تولید می‌کند گوگل آن سایت را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد تا ببینید کاربران با آن سایت چه رفتاری را نشان می‌دهند و کاربران چقدر محتوای سایت برایشان ارزشمند بوده وچقدر تعامل داشتند، آیا در آن سایت کامنت گذاشتند یا خیر. به طور کلی صفحه‌های جدید و سایت‌های جدید بیشتر با الگوریتم گوگل دنس مواجه می‌شوند مثلا ممکن است یک صفحه در رتبه ۱ تا ۳ قرار بگیرد و ممکن است یک روز بعد در رتبه‌های پایین تر قرار بگیرند.

سایت‌هایی که تغییرات زیادی دارند

سایت‌هایی که تغییرات زیادی در محتوا ،URL ، طراحی اعمال می‌کنند بیشتر دچار نوسان رتبه‌بندی می‌شوند.

سایت‌های با بروزرسانی زیاد

سایت‌هایی با موضوعات اخبار ، رویدادهای ورزشی و ... که اطلاعاتشان مدام بروزرسانی می‌شود را گوگل بررسی می‌کند و تعامل کاربران با این سایت‌ها را بررسی می‌کند و در نهایت نسبت به عملکردشان رتبه بندی می‌کند.

سایت‌هایی با سئو غیر اصولی

گوگل سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه یا خاکستری استفاده می‌کنند را شناسایی می‌کند و رفتار کاربران را بررسی می‌کند و در صورت دستکاری رتبه به جایگاه‌های پایین رتبه‌بندی می‌کند.

سایت‌هایی با آمار متناقض

الگوریتم گوگل دنس سایت‌هایی که نرخ کلیک بالا و همچنین نرخ پرش بالایی دارند را بررسی می‌کند و با بالا و پایین کردن جایگاه سایت متوجه رتبه اصلی سایت می‌شود. سایت‌هایی که عنوان‌های جذابی دارند اما محتوا بی‌کیفیت و غیرکاربردی ارائه می‌دهند با این الگوریتم مواجه می‌شوند.

مطالب مرتبط و مفید بخوانید

 چه عاملی روی الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) تاثیر میگذارد؟

طول عمر سایت یا صفحه

الگوریتم گوگل دنس بیشتر روی صفحات و سایت‌های جدید تاثیر می‌گذارد تا بتواند آنها را رتبه‌بندی کند. هرچقدر طول عمر سایت بیشتر باشد کمتر دچار نوسان می‌شود.

کیفیت و تعداد بک‌لینک‌ها

تعداد بک لینک‌ها روی الگوریتم گوگل دنس تاثیر می‌گذارد اگر تعداد زیادی از سایت‌های معتبر به سایت شما لینک داده باشند سایت شما بیشتر با الگوریتم گوگل دنس مواجه می‌شود. گوگل با این کار متوجه می‌شود که سایت شما به اندازه بک‌لینک‌هایی که دارد آیا معتبر است یا خیر، اگر رفتار کاربران هم این معتبر بودن سایت شما را تایید کنند به تدریج رتبه سایت شما ثابت می‌شود.

به روز سانی سایت

گاهی سایت‌هایی هم که طول عمر بالایی؛ به دلیل بروزرسانی دچار نوسان رتبه می‌شوند  که این بروزرسانی‌ها می‌تواند شامل:

  •  بروزرسانی محتوا و مقالات است.
  • محتوای جدید منتشر می‌کنند.
  • ریدایرکت ۳۰۱ را درست می‌کنند.
  •  لینک سازی‌های داخلی را انجام می‌دهند.

میزان رقابت در کلمه کلیدی

هرچقدر رقابت برای کلمه کلیدی آن صنعت زیاد باشد و سایت‌های زیادی در رابطه با آن کلمه کلیدی کار کرده باشند به طبع نوسان رتبه بیشتری هم تجربه می‌کنند.

چگونه از الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) استفاده مفید کنیم؟

وقتی که صفحات شما دچار نوسان می‌شوند باید نسبت به سئو سایتتان توجه داشته باشید و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. تا زمانی که رتبه سایت شما تثبیت نشده باشد نوسان وجود دارد که ممکن است نوسان‌های خوب یا بد باشد، به یاد داشته باشید همیشه محتوا سایتتان را بروزرسانی کنید و بک‌لینک‌های معتبر بگیرید.

الگوریتم گوگل دنس برای این است که بتواند وبسایت‌ها و صفحات را بررسی کند و یک امکانی بدهد که خودشان را ثابت کنند و رتبه‌بندی سایت‌ها مشخص شود در نتیجه هیچ موردی برای گریز از الگوریتم گوگل دنس نیست و تنها باید کارهای مثبت در جهت سئو کلاه سفید و  تولید محتوا کاربردی و غیر تکراری انجام دهید  تا رتبه ساییتان تثبیت شود و در جایگاه بهتری قرار بگیرید.

جمع بندی

الگوریتم گوگل دنس شاید در ظاهر یک اختلال باشد، اما در اصل، نشان از یک سیستم هوشمند دارد. این الگوریتم در حقیقت مرحله‌ای از شناخت و آزمون است گوگل با هر بالا و پایین کردن رتبه‌ی یک صفحه، دارد به زبان خودش می‌پرسد:آیا این محتوا ارزش دیده‌شدن دارد؟ آیا کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند؟

منبع: rankmath