جایگاه صفر گوگل چیست؟

جایگاه صفر گوگل یا (Position Zero) که با علامت 0 Pنشان داده می‌شود در بالاترین قسمت صفحه نتایج جستجو در قالب (Featured Snippet) نمایش داده می‌شوند و کاربربدون زدن روی URL سایت به جواب می‌رسد. سایت‌هایی که در جایگاه صفر قرار می‌گیرند می‌توانند قبل یا بعد از تبلیغات نمایش داده شوند. این جایگاه ترافیک زیادی به سایت شما جلب کنند. در ادامه به اهمیت جایگاه صفر گوگل و شیوه‌های موثر برای قرار گرفتن در این موقعیت پرداخته‌ایم.

چرا جایگاه صفر گوگل پر اهمیت است؟

این جایگاه بسیار رقابتی و مهم در بین وبمسترها است زمانی که یک سایتی در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرد تمام توجهات به این سایت جلب می‌شود. کاربران زیادی به سمت خود می‌اورد نرخ کلیلک افزایش پیدا میکند و در نهایت به درامد زایی بیشتر یا دیگر اهدافی که آن سایت دارد سوق داده می‌شود.

مزیت دیگر این است که در جایگاه صفر قرار گرفتن موجب CTR  بیشتر می‌شود. در اوایل که قابلیت جایگاه صفر گوگل ارائه شد خیلی‌ها نگران بودند از اینکه شاید باعث کاهش نرخ کلیک شود و کاربران زمانی که پاسخ خود را می‌گیرند دیگر روی سایت کلیک نکنند اما برعکس این اتفاق افتاد و زمانی که سایتی روی جایگاه صفر قرار می‌گیرد باعث می‌شود بیشترین کلیک‌ها را جذب کند و در نتیجه باعث افزایش CTR  می‌شود.

چگونه گوگل یک سایت را در جایگاه صفر قرار می‌دهد؟

عملکرد گوگل به این صورت است که کاربر زمانی که سرچ میکند با توجه به الگوریتم‌هایی که دارد سایت‌ها را بررسی می‌کند و قسمت‌هایی که برای کاربر می‌تواند مفید باشد و پاسخ سوالش را بدهد نمایش می‌دهد و در قالب Featured Snippet قرار می‌دهد و آن سایت باید در الگوریتم‌ها و شاخص‌هایی که گوگل دارد نسبت به بقیه سایت‌ها بهتر عمل کرده باشد.

 چگونه به جایگاه صفر گوگل برسیم؟

درک نحوه عملکرد الگوریتم‌های گوگل و تغییراتی که به صورت مرتب در آن‌ها صورت می‌گیرد، اولین قدم برای موفقیت در رتبه صفر است. گوگل به دنبال ارائه بهترین تجربه کاربری برای جستجوگران است. این بدین معنی است که محتوای شما باید دقیق، معتبر و به صورت مختصر و مفید باشد.در ادامه به نکاتی که باید انجام داد برای قرار گرفتن در رتبه صفر گوگل می‌پردازیم.

۱- ایجاد محتوای ساختاریافته و رعایت سئو محتوا

محتوای ساختاریافته به گوگل کمک می‌کند تا اطلاعات شما را بهتر درک و ایندکس کند. برای این کار:

عنوان جذاب و کوتاه که دارای کلمات کلیدی اصلی باشد بنویسید.

از تگ‌های h1 تا h5 برای جذاب کردن محتوا و همچنین برای آسان خواندن محتوا توسط کاربر و کرالرها استفاده کنید.

 برای تصاویر تگ alt درج شود و از کلمات کلیدی استفاده کنید.

URL کوتاه و با معنی بزارید.

عنوان‌ها و زیرعنوان‌های واضح و مختصر برای بخش‌های مختلف محتوا ایجاد کنید.

 لینک داخلی مرتبط داده شود.

به ساختار مناسب HTML توجه کنید تا گوگل بتواند به راحتی این اطلاعات را شناسایی کند.

همچنین از Schemaبرای کمک به گوگل در شناسایی محتوا استفاده کنید.

۲-محتوا مفید ارائه دهید

 یکسری محتوا وجود دارند بنام محتوایever green  که این دسته از محتواها معتبر است و تا مدت‌ها قابل استفاده هستند.

محتوا باید ارزشمند، مفید و پاسخ‌دهنده نیاز کاربران باشد. گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین محتوا را به کاربران نمایش دهد، بنابراین اگر محتوای شما نتایج واقعی و مفیدی را به مخاطبان ارائه دهد، شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه صفر افزایش خواهد یافت.

از کلمات کلیدی به صورت افراطی استفاده نکنید.

در صورت امکان، محتوای خود را در قالب جدول یا نمودارهای گرافیکی ارائه دهید.

از لیست‌های مرتب شده و شماره‌گذاری شده استفاده کنید.

جملات و پاراگراف‌های کوتاه بنویسید.

۳-سئو خارجی و تکنیکال به صورت بهینه باشد

علاوه بر این که سئو داخلی(on page) بهینه باشد سئو خارجی(off page) هم باید مورد توجه قرار بگیرد. در سئو خارجی حتما از لینک‌سازی یا بک‌لینک استفاده شود. از مخاطب بخواهید محتوا شما را بخواند و نظر خود را بگوید و اگر محتوا شما برای مخاطب مفید بود به شما لینک بدهند.

۴-توجه به تجربه کاربری (UX)

بسیاری (Featured Snippets) از سایت‌هایی قرار هستند که تجربه کاربری خوبی ارائه می‌دهند. برای بهبود تجربه کاربری:

طراحی سایت شما باید ساده و کاربرپسند باشد.

محتوای شما باید به راحتی در دسترس باشد و کاربر بتواند به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد.

۵-با دیگر سایت‌ها برای کسب رتبه صفر رقابت کنید

برای موفقیت در کسب رتبه صفر، باید با رقبا در همان زمینه رقابت کنید. برای این کار:

محتوای خود را از نظر کیفیت و جامع بودن نسبت به محتوا رقیب بهینه‌تر ارائه دهید.

از ابزارهایی مانند semrush یا Ahrefs برای بررسی کلمات کلیدی و رقبای خود استفاده کنید.

تحلیل کنید که کدام محتواهای شما در حال حاضر بیشتر جلب توجه می‌کنند و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید.

6-بهبود سرعت بارگذاری صفحات

گوگل به سرعت بارگذاری صفحات وب اهمیت زیادی می‌دهد. هرچه صفحه شما سریع‌تر بارگذاری شود، احتمال بیشتری برای کسب رتبه صفر خواهید داشت. برای بهبود سرعت سایت:

تصاویر و فایل‌ها را فشرده‌سازی کنید.

کدهای HTML، CSS و JavaScript را بهینه کنید.

7-بهینه‌سازی برای جستجوهای صوتی

با افزایش استفاده از دستیارهای صوتی ، جستجوهای صوتی نیز در حال افزایش هستند. این جستجوها معمولاً به دنبال سوالات کوتاه و طبیعی هستند. برای بهینه‌سازی برای جستجوهای صوتی:

از زبان طبیعی و روزمره در محتوا استفاده کنید.

سوالاتی که به صورت معمولی و صوتی پرسیده می‌شوند را هدف قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به راحتی به جواب‌های کوتاه و مستقیم قابل تبدیل است.

چه نوع محتواهایی در جایگاه صفر قرار می‌گیرد؟

۱-محتواهایی که به why, where, who, what, when چرا، کجا، چه کسی، چه چیزی و چه موقع اشاره می‌کنند.

در صورتی که محتوا شما بتواند به این سوالات پاسخ بدهد احتمالا شانس این را دارد که در رتبه صفر گوگل قرار بگیرد برای اینکه بتوانید این سوالات را ببنید می‌توانید به قسمت people also ask که خود گوگل می‌آورد مراجعه کنید و پاسخ‌های کوتاه و مرتبط نسبت سوالات پیدا کنید.

۲-سایت‌هایی که دارای محتواهایی هستند که به تعاریف پرداخته اند.

زمانی که کاربر به دنبال تعریف یک عبارت می‌گردد باید پاسخ کوتاه مستقیم و در یک پاراگراف ارئه شود.

۳-سایت‌هایی که بین دوتا چند تا مفهموم یا محصول مقایسه می‌کند.

تفاوت و شباهت‌ها را می‌گویند مخصوصا برای مقایسه برندها مثلا کاربر یک کیف را می‌خواهد بخر و آن برند کیف را با دیگر برندها مقایسه می‌کند.

۴-سایت‌هایی که قیمت‌ها و هزینه‌ها را می‌گویند.

 کاربرانی هستند که به دنبال قیمت محصول یا خدمات می‌گردند. در یک پاراگراف به طور خلاصه هزینه  را به مخاطب ارائه دهید البته باید توجه داشت که این اطلاعات باید حتما بروز باشند.

۵-محتواهای چگونه چطور

محتواهایی که بر مبنای چونگی یا چطوری یک مفهوم است می‌توانند در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرند و پاسخ باید به صورت لیستی ارائه شود.

۶-سایتهای فهرستی و ترین ها

مثلا بهترین، ارزانترین، مناسبترین و سریع ترین و... در موضوع است که می‌توان به صورت لیستی پاسخ داد.

۷-سایت‌هایی که سوالات متدوال(FAQ) دارند.

سوالاتی که کاربران معمولاً جستجو می‌کنند را شناسایی کنید و پاسخ‌های مختصر، واضح و مفید در سایت خود قرار دهید.

نتیجه گیری

قرار گرفتن در رتبه صفر گوگل نیازمند رعایت اصول سئو و الگوریتم‌های گوگل است. با استفاده ازسوالات متداول، بهینه‌سازی محتوای ساختاریافته، سرعت بارگذاری مناسب و ارائه تجربه کاربری عالی، می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به این موقعیت افزایش دهید. البته به یاد داشته باشید که این یک فرآیند زمان‌بر است و نیازمند پیگیری مستمر و تطبیق با تغییرات الگوریتم گوگل است.

اگر سوال، پیشنهاد و نظری دارید برای ما کامنت بزارید.

منبع:  keyweo