الگوریتم گورخر گوگل، یکی از به‌روزرسانی‌های‌ بسیار مهم گوگل است که تمرکز آن بر مقابله با فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت و اسپم در نتایج جستجو می‌باشد. این الگوریتم با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر، تلاش می‌کند تا فروشگاه‌های معتبر و قابل‌اعتماد را در نتایج بالا نگه دارد و در عوض، سایت‌هایی با تبلیغات اغراق‌آمیز، محتوای تکراری، لینک‌سازی غیرطبیعی یا تجربه کاربری ضعیف را جریمه کند.  تمام هدف گوگل این است که رضایت کاربر را بدست بیاورد اما گاهی یکسری وبسایت‌ها از سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری استفاده می‌کنند که بتوانند گوگل را دور بزنند و از این طریق می‌خواهند رتبه خوبی بدست بیاوردند مثلا از لینک‌های اسپم یا از کلمه کلیدی بیش از اندازه استفاده می‌کنند که این‌ها باعث دور زدن گوگل می‌شود در نتیجه گوگل برای جلوگیری ازاین موارد یکسری الگوریتم‌ها بوجود آورد. در این مقاله به یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل بنام الگوریتم گورخر خواهیم پرداخت.

الگوریتم گورخر یا زبرا چیست؟

یکی از پرکاربردترین الگوریتم‌های گوگل که می‌تواند روی فروشگاه‌های اینترنتی نظارت کند و از کلاهبرداری آنها جلوگیری کند الگوریتم گورخر یا زبرا است، این الگوریتم فروشگاه‌هایی که قلابی و کلاهبردار هستند را حذف می‌کند. با توجه به اینکه امروزه اکثر مردم خریدهای اینترنتی انجام می‌دهند گوگل برای اینکه اعتماد کاربران را جلب کند و از فعالیت فروشگاه‌های کلاهبردار که باعث نارضایتی کاربران می‌شود جلوگیری کند الگوریتم گورخر را اپدیت کرد.

دلیل نامگذاری الگوریتم گورخر چیست؟

علت نام گذاری این الگوریتم هم مثل الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن از الگوی سیاه و سفید پیروی می‌کند. اگر شما به بدن گورخر توجه کنید دارای خط‌های سیاه و سفید است که این خط‌های سفید باعث منعکس شدن نور غیرپولاریز می‌شود که این امر باعث دفع حشرات می‌شود الگوریتم گورخر هم با هدف دفع کلاهبرداری و مزاحمت‌های سایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت طراحی شده است.

الگوریتم گورخر چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم گورخر بیشتر به مسائل فنی می‌پردازد. زمانی که شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید و نخواهید جریمه شوید بهتر است که رضایت کاربرانتان را جلب کنید مثلا از پروتکل SSL استفاده کنید و امنیت اطلاعات کاربرانتان را تضمین کنید.

الگوریتم گورخر زمانی که متوجه شود یک سایت قلابی و ناامن است یا قصد سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را دارد آن سایت را سریعا حذف می‌کند.

چه سایت‌هایی توسط الگوریتم گورخر جریمه می‌شوند؟

به طور خلاصه الگوریتم گورخر با سایت‌های کلاهبرداری که در تلاش برای گرفتن رتبه در نتایج سرچ گوگل هستند مقابله می‌کند. برای رسیدن به این منظور مواردی که در زیر اشاره می‌کنیم را مورد هدف قرار می‌دهد و حذف می‌کند:

  • سایت‌های که قصد سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را دارند
  • فروشگاه‌های اینترنتی که کلاهبرداری و فیک هستند
  • سایت‌هایی که قوانین را دور می‌زنند
  • سایت‌هایی که اطلاعات کاربران را هک می‌کنند

تاثیر الگوریتم گورخر بر شبکه‌های اجتماعی

الگوریتم گورخر با فروشگاه‌های قلابی که موفق به کسب رتبه در نتایج جستجو می‌شوند و باعث نارضایتی کاربران می‌شوند مقابله می‌کند  این الگوریتم در زمینه حذف کردن شبکه های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک هم اقدماتی انجام داده است. اکثر سئوکاران در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت انجام می‌دهند بخاطر اینکه شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش بازدیدکنندگان سایتشان می‌شود و دقیقا الگوریتم گوگل گورخر هم برای اینکه بتواند با این سایت‌ها مقابله کند فعالیت می‌کند.

تاثیر الگوریتم گورخر روی سئو سایت‌های فروشگاهی

این الگوریتم می‌تواند روی سئو سایت‌های فروشگاهی تاثیر بذارد و در صورتی که سایتی با این الگوریتم برخورد کند از نتایج سرچ گوگل حذف می‌شود گاهی بعضی جریمه‌ها بعد از چند ماه بخشیده می‌شوند اما زمانی که تکرار شود برای همیشه سایت حذف می‌شود.

راهکارهای کاربردی برای انطباق با استاندارهای الگوریتم گورخر

اگر یک سایت فرشگاهی دارید برای اینکه بتوانید بهنیه‌سازی کنید و در رتبه‌های بالا قرار بگیرید کافیست یکسری کارهای ساده انجام دهید:

۱-آدرس وشماره تماس فروشگاه و کسب و کارتان را درج کنید

وارد کردن آدرس دقیق و واقعی فروشگاهتان در سایت باعث جلب اعتماد کاربران می‌شود و افراد بیشتری به سایت فروشگاهی شما اعتماد می‌کنند و در نهایت ثبت سفارش می‌کنند.

۲- روش‌های متنوع ارسال کالا داشته باشید

 با وجود روش‌های متنوع ارسال کالا مشتریان به راحتی می‌توانند هر کدام از روش‌ها را انتخاب کنند و رضایت بیشتری از سایتتان داشته باشند. همچنین محصولات را به موقع بدست مشتری برسانید و یک بستری برای رهگیری کالاهای ارسال شده ایجاد کنید.

۳- تاییدیه و مجوز درگاه‌های اینترنتی داشته باشید

از منابع معتبر و قانونی تاییدیه و مجوز درگاه‌های اینترنتی دریافت کنید تا مشتریان با اعتماد کامل به سایت شما سفارش دهند.

۴-محتوای با کیفیت و جدید بسازید

محتوا باید بتواند مطالب مفید به کاربران بدهد و به صورت شیوا و روان بیان شود، در قسمت وبلاگ حتما در مورد خدمات و محصولات بنویسید همچنین محصولات موجود فروشگاه را بروزرسانی کنید و قیمت واقعی و واضح را درج کنید. توضیحات کامل برای هر محصول را بنویسید در محتواهایتان از لینک‌سازی داخلی استفاده کنید تا از بوجود آمدن صفحات یتیم جلوگیری کنید.

۵-مشتری‌مدار باشید

یکی از راه‌های موفقیت هر فروشنده مشتری مدار بودنش است که در فضای مجازی هم باید رعایت شود مثلا نظرات و پیشنهادات را بخوانید جواب دهید زیرا این کار باعث جلب رضایت مشتری می‌شود برای اینکه روی سئو سایتتان تاثیر داشته باشد و یک سئو خوب داشته باشید حتما هرچند وقت یکبار چند تا کامنت را جواب دهید.

۶- تیم پشتیبانی مناسب داشته باشید

یک تیم پشتیبانی می‌تواند در ماندگاری و اعتماد مشتریان تاثیرگذار باشد، یک تیمی که بتواند نظرات و شکایات مشتریان را بررسی کند. همچنین می‌توانید برای جذب مشتری‌های بیشتری یکسری تخفیف‌ها را در نظر بگیرید و از طریق ایمیل مشتریان را آگاه کنید.

۷-از طریق ویدیو می‌توانید محصولاتتان را معرفی کنید

برای اینکه بتوانید اعتماد مشتریانتان را بدست بیاورید خیلی خوب است که یک ویدیویی با توضیح و معرفی از محصولاتتان که ویژگی و خصوصیات را بیان می‌کند بگیرید

۸-از سیستم چت زنده استفاده کنید

یک سیستم چت زنده برای سایت فروشگاهی خودتان فعال کنید تا مشتری‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ سوال خودشان را بگیرند و در نتیجه  این کار روی نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارد

۹- سرعت سایت را افزایش دهید

سعی کنید سایتتان سرعت لود زیادی داشته باشد چون که کاربران زیاد منتظر لود صفحه شما نمی‌مانند اگر سرعت بارگذاری سایتتان پایین باشد صفحه را می‌بنند و سایت دیگری را باز می‌کنند و در نتیجه نرخ پرش زیاد می‌شود. از آنجایی که سایت‌های فروشگاهی خیلی عکس دارند در نتیجه حجم سایت زیاد می‌شود و بعد سرعت سایت پایین می‌آید پس  باید تصاویر را بهینه کنید که تا در بهینه‌سازی سرعت سایت هم تاثیر بذارد.

جمع بندی

 الگوریتم‌های زیادی همانطور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم مثل  الگوریتم  پاندا، الگوریتم پنگوئن ،  الگوریتم مرغ مگس‌خوار،  الگوریتم کبوتر وجود دارد، هر کدام ازاین الگوریتم‌هایی که نام بردیم برای هدف خاصی هستند که در نهایت همگی برای انتخاب بهترین وبسایت‌ها و رتبه‌بندی نتایج جستجو گوگل تاثیر دارند.  الگوریتم گورخر یا زبرا هم در کنار دیگر الگوریتم‌های گوگل ، بخشی از سیاست کلی گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و حذف محتوای کم‌ارزش است. برای موفقیت در مواجهه با این الگوریتم، فروشگاه‌های آنلاین باید به اصولی مانند تولید محتوای مفید، امنیت بالا، خدمات مشتری قوی و طراحی کاربرپسند پایبند باشند.

منبع