مشکل Duplicate field FAQPage، یکی از خطاهای رایج در بخش FAQ سرچ کنسول است. اگر از داده‌های ساختار یافته (Structured Data) برای سوالات متداول در صفحات وب خود استفاده کرده‌اید، احتمالاً یک روزی با این خطا مواجه خواهید شد. خوشبختانه این خطا، راه‌حل خیلی ساده‌ای دارد و برای حل آن، تنها کافی است که صفحاتی که این مشکل را دارند شناسایی کنید و کد اسکیما تکراری حذف کنید. در این مقاله، با ما همراه شوید تا با این خطای رایج سرچ کنسول و راه‌حل‌های آن آشنا شوید.

دلیل به‌وجود آمدن ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول

یک راهکار موثر برای جذب ترافیک بیشتر و دادن اطلاعات کاربردی به مخاطب در محیط وب استفاده از FAQ (Frequently Asked Question) است. اما گاهی مواقع استفاده نادرست از FAQ یا سوالات پرتکرار می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات رایج، خطای Dublicate field FAQPage است. از قدیم گفته‌اند آشپز که دوتا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک! دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل وجود دو کد یکسان Schema در یک صفحه وب است.

اگر شما از وبسایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید ممکن است افزونه‌هایی که برای شما کد Schema تولید می‌کنند، عامل ایجاد این خطا باشد. افزونه‌هایی مثل Rank Math SEO یا Yoast SEO اگر همزمان برروی سیستم مدیریت محتوا شما نصب باشند ممکن است هرکدام برای شما کد Schema جداگانه تولید بکنند.

نکته: اگر شما از افزونه المنتور برای ایجاد سوالات متداول استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که ممکن است گزینه طرح سوالات متداول در المنتور فعال باشد و همزمان با یکی از افزونه‌های Rank Math یا Yoast برای شما کد Schema جداگانه تولید کند.

ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول

چگونه کد اسکیما تکراری FAQ را پیدا کنیم؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که دلیل به وجودآمدن این خطا، کد مشابه و یکسان اسکیما در یک صفحه است. بنابراین برای برطرف کردن این مشکل، در قدم اول باید بدانیم که کدامیک از صفحات ما، از دو کد Schema یکسان استفاده می‌کنند. بهترین راه‌حل برای پیدا کردن این صفحات، استفاده از ابزار Google Search Console است. در قسمت FAQ سرچ کنسول، تعداد صفحاتی که از دو کد اسکیما یکسان استفاده می‌کنند، مشخص شده است. با کلیک کردن برروی Duplicate field FAQPage، می‌توان این صفحات را مشاهده کرد:

ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول (1)

ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول (2)

به عنوان مثال، یکی از صفحات وبیدا که در تصویر بالا مشخص شده است، دارای FAQ یکسان است که با استفاده از سرچ کنسول، توانستیم صفحاتی که از دو کد Schema یکسان استفاده می‌کنند را شناسایی کنیم.

نکته: سرچ کنسول، برخی از صفحاتی که کد اسکیما یکسان دارند را به عنوان نمونه شناسایی می‌کند و به شما نشان می‌دهد! بنابراین، به یاد داشته باشید تمام صفحاتی که از FAQ استفاده شده است را خودتان نیز بررسی کنید.

رفع مشکل Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول

بعد از اینکه صفحاتی را که دارای کد اسکیما سوالات متداول تکراری هستند را شناسایی کردید، وقت آن است تا یکی از آن‌ها را حذف کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، حتما دو افزونه به صورت همزمان برای شما کد اسکیما تولید کرده اند. افزونه‌هایی که وظیفه تولید کد اسکیما برای شما دارند را بررسی کنید و یکی را حذف کنید.

اما اگر از سیستم مدیریت محتوا سفارشی استفاده می‌کنید ممکن است در هنگام توسعه توسط برنامه‌نویسان دو کد اسکیما مختلف ایجاد شده باشد در این صورت کار شما در مقطع شناسایی مشکل به پایان رسیده است، به برنامه‌نویس توضیح دهید که کد تکراری ایجاد کرده و باید یکی را پاک کند.

پس از حذف اسکیما تکراری چه باید کرد؟

زمانی که مطمئن شدید که کد اسکیما تکراری را در تمام صفحات دارای خطا Duplicate field FAQPage را پاک کرده‌اید، وقت آن است تا درخواست بررسی توسط گوگل را تنظیم کنید. درخواست Validation بدهید و منتظر باشید تا گوگل پاسخ دهد. اگر شما به‌درستی کدهای تکراری را پاک کرده باشید، در کمتر از یک هفته با یک تیک قشنگ سبزرنگ مواجه ‌می‌شوید که رو‌به‌روی Validation نشسته است:

FAQ validation passed

چه زمانی Duplicate field FAQPage حذف می‌شود؟

مدت زمان دقیق را نمی‌توان گفت که چه زمانی ارور تکراری بودن کد اسکیما سوالات پرتکرار در سرچ کنسول، برطرف می‌شود! زیرا گوگل براساس پویایی و فعالیت یک سایت، عملیات Crawl یا خزیدن در سایت را انجام می‌دهد. ممکن است سایت شما، پویایی زیادی داشته باشد و گوگل سایت شما را روزانه کراول کند یا این که به صورت هفتگی این عملیات شکل بگیرد. در هر صورت، باید منتظر بمانید تا گوگل، متوجه برطرف کردن این مشکل توسط شما بشود. روند عادی آن در کمتر از یک هفته خواهد بود.

پیام رفع ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول

برای آگاهی در مورد این که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر، احتیاجی نیست مدام صفحات خود را پایش یا آنالیز کنید! اگر شما بتوانید مشکل را برطرف کنید، از سمت گوگل، برای شما پیامی مبنی بر رفع ارور این مشکل ایمیل می‌شود. همچنین در پنل کاربری خود در سرچ کنسول، می‌توانید این پیام را مشاهده کنید:

ارور Duplicate field FAQPage در سرچ کنسول

بهترین افزونه‌ها برای تولید کدهای اسکیما

همیشه بهتر این است که به جای استفاده همزمان از چند افزونه، یک افزونه را نصب کنیم تا کار چندین افزونه را انجام دهد. به عنوان مثال، با توسعه صفحه‌ساز المنتور، افزونه‌های فرم‌ساز یا ایجاد اسلایدر، از میان رفتند. همین موضوع، برای ایجاد FAQ هم صدق می‌کند. برای ایجاد FAQ، کافیست فقط از طریق یکی از افزونه‌های Rank Math SEO یا Yoast SEO اقدام کنیم. با این کار، علاوه بر مدیریت و پایش صحیح سئو سایت خود، از قابلیت FAQ نیز می‌توانیم استفاده کنیم. البته پیشنهاد مجموعه وبیدا به شما، استفاده از افزونه رنک‌مث برای تولید کدهای اسکیما می‌باشد.