گوگل آنالیتیکس یکی از معروفترین و پراستفاده‌ترین ابزارهای رایگان تحلیل وبسایت است که این ابزار به وبمسترها و مدیران کمک می‌کند تا سایت را بر اساس رفتار کاربران ، ترافیک وب‌سایت،  نرخ تبدیل ، بازیدکننده‌ها، منابع ترافیک و بسیاری داده‌های دیگر تحلیل و بررسی کنند طراحی شده است.

حذف اکانت گوگل آنالیتیکس

در چند وقت اخیر با بسته شدن اکانت گوگل آنالیتیکس کسب‌و‌کارهای آنلاین به چالش‌هایی برخوردند که تاثیر زیادی روی تحلیل داده‌ها وعملکردشان دارد و این بر اثر حذف ناگهانی گوگل آنالیتیکس ایرانی  است. این حذف شدن برای شرکت‌ها خیلی چالش‌آفرین است و به معنای از دست دادن اطلاعات شان درمورده داده‌های کاربران، میزان فروش و عملکرد سایت‌شان بوده است.

چرا اکانت گوگل آنالیتیکس حذف شد؟

دلیل دقیقی برای حذف گوگل آنالیتیکس توسط گوگل اعلام نشده است اما با توجه به شرایط حال حاضر به دلیل محل فعالیت گوگل انالیتیکس است. کسانی که محل فعالیت خود را ایران انتخاب کرده بودند با توجه به اینکه ایران در لیست تحریم‌ها قرار دارد در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این حذف تاثیر بسیار زیادی روی خدمات آنلاین گذاشت.

در زمان حذف اکانت گوگل آنالیتیکس برای بازیابی و تحلیل داده‌ها می‌توان گفت یکی از راه‌ها جایگزین کردن ابزارهایی است که مشابه گوگل  آنالیتیکس هستند. ابزارهای متنوعی وجود  دارد که به شما امکان می‌دهد به داده های کاربران خود دسترسی داشته باشید و تحلیل های مهم انجام بدهید. مثلا یاندکس متریکا ابزار رایگان است که علاوه بر امکانات پایه‌ای که دارد، رفتار کاربر را ضبط می‌کند (session recording) و نقشه حرارتی دارد.

یکی از چالش‌هایی که ابزارهای جایگزین گوگل آنالیتیکس دارند اینتراکشن(intraction) است. در گوگل آنالیتیکس به طور پیشرفت می‌توانست با بقیه سرویس‌ها ادغام شود. ممکن است برخی ابزارهای جایگزین انالیتیکس به این صورت نباشند ونیاز به یکسری تنظیمات اضافه داشته باشند یا باید ازAPI استفاده کرد.

ابزارهای تحلیل و بررسی داده‌ها برای چه کسانی اهمیت دارد؟

  • کسب وکارهای آنلاین
  •  بازاریابان انلاین
  •  شرکت‌ها
  •  طراحان سایت
  •  صاحبان کسب و کارهای کوچک

با توجه به شرایط پیش آمده و اهمیت تحلیل داده‌ها مدیران و وبمسترها باید یک ابزار جایگزین  که مشابه گوگل آنالیتیکس است را انتخاب کنند در این مقاله به بررسی این ابزارهای جایگزین می‌پردازیم:

ابزارهای جایگزین گوگل آنالیتیکس

۱-  ابزار (Piwik) Matomo

Matomo یک ابزار تجزیه و تحلیل است که ضمن تجزیه داده‌ها دارای نقشه حرارتی است. در Matomo فعالیت کاربر وheatmap و همچنین تحلیل سئو سایت نمایش داده می‌شود.  دراین ابزار می‌توانید درک دقیق از بازاریابی سایت خود داشته باشید.

ابزار تحلیل داده matomo ابزار جایگزین گوگل انالیتیکس

ویژگی‌های ابزار متامو:

  • قابلیت ردیابی هدف (Goal Tracking)
  • دارای پروفایل بازدیدکننده
  • نقشه حرارتی
  • مدیریت تگ‌های تگ منیجر
  •  تست A/B  
  • سازکار با قانون امنیت (GDPR) به معنای محافظت از داده‌های عمومی
  • هزینه: از ۸ دلار درماه شروع می‌شود.

2- ابزار Microsoft Clarity

در ابزار Microsoft Clarity می‌توانید رفتار کاربر را رد یابی کنید تا متوجه شوید بیشتر روی کدام گزینه‌های سایت بیشتر کلیک می‌کند و توسط نقشه حرارتی می‌توانید ببینید چقدر صفحه سایت شما را اسکرول می‌کند. می‌تواند رفتار کاربر را ضبط کند (session recording) که بتوانید ببینید کاربران چگونه سایت شما را مرور می‌کنند. قدرت تحلیل و آنالیز داده‌های بالایی دارد که این به شما در بهبود عملکردتان کمک می‌کند. توجه داشته باشید این ابزار برای سازمان یا شرکتی با اسکیل بزرگتر مناسب نیست.

ابزار Microsoft Clarity

هزینه: تمامی بخش ها رایگان و نامحدود

۳- ابزار Heap Analytics  

ابزارHeap اقدامات هر کاربر با جزئیات نمایش می‌دهد و جاهایی که نیاز به بهبود باشد را به شما توصیه می‌کند. این ابزار بیشتر برای تجزیه و تحلیل محصول است و همچنین نحوه صحیح تعامل با مشتری را توصیه می‌کند.

ابزار جایگزین Heap

هزینه: هزینه طراح‌های Heap  مشخص نیست و برای اطلاعات بیشتر باید کارشناسان سایت Heap   ارتباط بگیرید.

مقاله‌های مفید بخوانید

۴- ابزار Clicky Analytics

Clicky ابزاری است که برای تحلیل سایت با ارائه گزارش‌های دقیق و لحظه‌ای است. امکانات پیشرفته برای نظارت روی رفتار کاربران دارد.

ابزار جایگزین clicky

ویژگی‌های ابزار Clicky Analytics:

  • ظاهری ساده و محیط کاربری قابل فهم
  • مشاهده رفتار کاربر
  • ترافیک سایت در همان لحظه
  • نقشه حرارتی
  • تحلیل‌های عمیق
  • ردیابی اهداف

هزینه: برنامه های حرفه ای از ۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود.

۵- ابزار Mixpanel

ابزار Mixpanel برای تحلیل تعاملات کاربران و پیگیری رویدادها در هر مرحله از سفر مشتری طراحی شده است و به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری برای بهینه‌سازی تجربه کاربری بگیرید.

ابزار جایگزین mixpanel

ویژگی‌های ابزار Mixpanel:

  • تمرکز روی رویدادها
  • تقسیم بندی های پیشرفته
  • امکان ارسال اعلان به خریداران
  • دسته بندی خریداران

هزینه: برای برنامه‌های حرفه‌ای از ۱۵۰ دلار در ماه شروع می‌شود.

۶- ابزار woopra

این ابزار تجربه کاربری و رفتارهای سایت را پیگیری کرده و به شما کمک می‌کند تا از داده‌ها برای بهبود تجربه کاربری و استراتژی‌های بازاریابی استفاده کنید.

ابزار جایگزین woopra

ویژگی‌های ابزار woopra:

  • نمایش تعداد کاربر انلاین روی سایت
  • نمایش تعداد کاربرانی ک در حال خواندن متن سایت هستند
  • امکان ردیابی فعالیت یک کاربر خاص تا ۹۰ روز
  • تجزیه و تحلیل تعاملات فردی کاربران
  • پروفایل دقیق برای مشتری‌ها
  • تست A/B جهت بررسی عملکرد بهتر برنامه‌ها

هزینه: برای برنامه‌های پیشرفته از ۱۰۰۰ دلار در ماه شروع می‌شود.

۷- ابزار Fathom Analytics

Fathom یک ابزار تحلیل وبسایت است. روی حفظ حریم خصوصی کاربر تمرکز دارد و بدون نیاز به کوکی داده‌های ناشناس کاربران را شناسایی می‌کند. با قوانین حریم خصوصی (GDPR) و (CCPA) سازگار است. داشبورد کاربردی دارد که شامل تعداد بازدیدها و منابع ترافیک است.

صفحه اصلی ابزار fathom

ویژگی‌های ابزار Fathom Analytics:

  • رعایت کامل حریم خصوصی
  • گزارش‌گیری ساده و بصری
  • رابط کاربری کاربرپسند
  • نصب آسان و سریع

هزینه: از ۱۴ دلار در ماه شروع می‌شود.

۸- ابزار GoSquared Analytics

ابزار GoSquared امکان چت زنده را فراهم می‌کند تا میزان کسب وکار زیاد شود. دراین ابزار زمانی که کاربر ایمیل خود را وارد می‌کنند قابل ردیاب هستند. گزارش‌های منابع ترافیک ومدت زمان تعامل وصفحات بازدید شده را می‌دهد.

ابزار جایگزین GoSquared

هزینه: از ۳۰ دلار درماه شروع می‌شود.

۹- ابزارStatCounter Analytics

این ابزار منبع مشاهده کاربران و صفحات دیده شده را گزارش می‌دهد. زمانی یک بازدید کننده مهم به سایت شما برمی‌گردد اطلاع می‌دهد. دراین ابزار می‌توانید سفر تمامی مشتریان را در سایت بررسی کنید.

ابزار جایگزین StatCounter Analyticsهزینه: برنامه‌های پیشرفته از ۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود.

۱۰- ابزار LeadFeeder Analytics

ابزار LeadFeeder به شما می‌گوید چه شرکت‌هایی به سایت شما سر زده‌اند و اگر شرکتی برای شما مهم باشد در زمانی که از سایت شما بازدید می‌کنند به شما اعلام می‌شود. این ابزار دارای CRM است.

ابزار جایگزین  LeadFeeder Analytics

هزینه: ۱۰۰ دلار در ماه

۱۱- ابزار Publytics Analytics

با ابزار Publytics می‌توانید نویسندگان و ناشران را تحت نظر داشته باشید و بررسی کنید کدام نویسندگان در کدام دسته‌ها بیشترین عملکرد را داشته‌اند.

ابزار جایگزین Publytics Analytics

هزینه: ۱۵ دلار در ماه

جمع بندی

ابزارهای جایگزین گوگل آنالیتیکس همگی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که می‌توانند نیازهای مختلف کسب‌وکارها و مدیران سایت‌ها را برآورده کنند. بسته به نوع کسب‌وکار، بودجه و اهداف تجزیه و تحلیل شما ، انتخاب از میان این ابزارها می‌تواند تجربه تحلیل داده‌ها را به یک سطح جدید ارتقاء دهد.

اگر شما هم ابزار جایگزین مناسب می‌شناسید برای ما کامنت بذارید.

منبع: leadfeeder