تاریحچه سئو

گذشته SEO به اوایل دهه‌ی 1990 برمی‌گرده؛ زمانی که وب‌سایت‌ها روز به روز، رو به افزایش بودند و ایده‌ها برای بهتر شدن توی موتورهای جستجوی وب مطرح شد. اوایل، فرآیند SEO ساده‌تر بود و کافی بود توی متنمون، از کلمات کلیدی و واژگان اصلی استفاده می‌کردیم تا SEO سایت بهتر بشه. در سال‌های بعدی، الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شد و یکسری خط‌مشی‌ یا به قول خودمون قوانین خاصی رو ارائه کردن تا فرایند SEO کردن یک سایت، اصولی‌تر جلو بره. این خط‌مشی‌ها، شامل کلاه سفید و کلاه سیاه شدن که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

امروزه SEO به یکی از روش‌های موثر تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها برای بهبود موقعیت خود در نتایج جستجو و جلب ترافیک رایگان از موتورهای جستجو، از SEO استفاده می‌کنند.

 

سئو چیست؟

سئو، (Search Engine Optimization) به مجموعه روش‌ها و استراتژی‌هایی که برای بهبود رتبه صفحات سایتمون در موتورهای جستجو مثل گوگل یا یاندکس استفاده می‌کنیم، گفته میشه. هدف اصلی SEO، بهبود رتبه و رفع مشکلات موجود توی سایتمونه تا موتورهای جستجو صفحات رو بهتر شناسایی کنند و در نتیجه صفحات در رتبه‌بندی‌ها، بهترین باشند.

انواع روش‌های سئو

SEO، بخش‌ها و روش‌های مختلفی رو داره که اگر ما مسئولیت SEO کردن یک سایت رو به عهده بگیریم، باید تمامی بخش‌ها رو انجام بدیم. این بخش‌ها شامله:

  1. سئو داخلی

این روش، شامل بهینه‌سازی استراتژیک محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مهم، ایجاد عنوان و توضیحات مناسب برای هر صفحه، بهبود ساختار لینک‌ها و استفاده از تگ‌های HTML مناسبه.

  1. سئو خارجی

این روش، شامل ایجاد لینک‌های خارج از سایت (بک‌لینک) به صفحات سایت ما، انتشار محتوای به روز و جذاب در سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که داریم، انتشار مقالات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام و از این دست موارده.

  1. سئو فنی یا تکنیکال

این روش، شامل بهبود پیشرفته مشکلات فنی سایت مثل سرعت لود صفحات، بهبود سازگاری با دستگاه‌های مختلف، بهینه‌سازی کد و استفاده از ساختارهای مشخص HTML، رفع خطاها و بهبود قابلیت نمایش وبسایت در نتایج جستجو است. اگر می‌خواین بهترین بهینه‌سازی سایت رو با لایت اسپید داشته باشین، کافیه مقاله بهینه سازی سرعت سایت با لایت اسپید (LiteSpeed Cache) رو بخونین!

  1. سئو موبایل

با توجه به رشد استفاده از تلفن همراه، SEO موبایل برای بهینه‌سازی تجربه کاربری در دستگاه‌های همراه و سرعت بارگذاری صفحات در این دستگاه‌ها انجام میشه. خیلی از مشتریان ما، با موبایل‌های خودشون توی سایت ما میشن. پس این موضوع خیلی مهمه که بهش پایبند باشیم.

  1. سئو محلی

توی SEO محلی، کمتر بهش ارزش داده میشه که این کار کاملا اشتباهیه. این روش، مربوط به بهینه‌سازی صفحات ما برای جستجوهای محلی مرتبط با کسب و کارمونه. به عنوان مثال، توی گوگل بیزینس ثبت نام کنیم و فعالیت داشته باشیم.

  1. سئو تصویر

سئو کردن تصاویر باعث میشه علاوه بر ورودی گرفتن از بخش محتوای متنی گوگل، از بخش تصاویر هم ورودی بگیریم. در واقعا، باید تصاویر رو SEO کنیم تا اونا هم جایگاه مناسبی توی بخش تصاویر گوگل داشته باشن. از جمله استفاده از نام‌های مناسب برای فایل‌ها، تگ alt و توضیحاتی که برای تصاویر درج می‌کنیم.

  1. سئو ویدیو

این روش شامل بهینه‌سازی ویدیوها در وبسایت و پلتفرم‌های ویدیو است. از جمله کارهایی که باید برای SEO ویدیوهامون انجام بدیم شامل، توضیحات ویدیو، کلیدواژه‌های مرتبط، ایجاد صفحه مخصوص ویدیوها در سایت خودمون و اشتراک‌گذاری ویدیوها در رسانه‌های مختلف مثل آپارات، نماشا و... برای جذب ترافیک ویدیویی است.

به عنوان مثال، ممکنه یک سایتی وجود داشته باشه که SEO داخلی خوبی داره. اما SEO ویدیو خوبی نداره. اینجاست که باید با استفاده از ابزارهای موجود، روی SEO ویدیو این سایت، مرمت‌هایی انجام بشه.

سئو کلاه سفید چیست؟

احتمال خیلی زیاد، جمله‌هایی مثل روش‌های قانونی SEO کردن سایت یا سئو کلاه سفید رو توی گوگل یا کانال‌های مختلف، دیدین و شنیدین. اما منظور از سئو کلاه سفید چیه؟

سئو کلاه سفید، یک روش استراتژیک برای بهبود رتبه سایت توی نتایج موتورهای جستجوئه. توی این روش، تمرکز اصلی روی توسعه و بهبود محتوا و ساختار سایته. در واقع سئو کلاه سفید، به اصول اخلاقی جستجوی ارگانیک پایبنده و از روش‌های مشکوک مثل خرید لینک یا ساختن لینک‌های هرز، استفاده نمیکنه.

نکته مهم توی سئو کلاه سفید اینه که اگر از این روش استفاده کنیم، یذره دیر سایت به قول خودمون جون میگیره؛ ولی خب عوضش دائمیه و اعتبار خاصی به سایتمون میده.

اهمیت و ارزش سئو کلاه سفید

توی سئو کلاه سفید، بهترین روش برای بهبود SEO، خلق محتوای ارزشمند و مفیده که برای مخاطبان جذاب باشه. همچنین، بهبود ساختار سایت، استفاده از کلمات کلیدی معتبر، بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات، بهبود تجربه کاربری و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان، از اهداف SEO کلاه سفیده.

به علاوه، استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی کلیدواژه، افزودن متن‌های آلترناتیو در تصاویر، استفاده از لینک‌های داخلی و بیرونی به صورت هوشمند و ایجاد برگه‌های مخصوص برای موتورهای جستجو از جمله عملیاتی هایی است که می‌توان در SEOکلاه سفید بهره گرفت. SEOکلاه سفید به دلیل رعایت اصول اخلاقی و استفاده از روش‌های مشروع به مدت طولانی‌تر در نتایج موتورهای جستجو باقی می‌ماند و بهبود رتبه سایت در طولانی‌مدت را تضمین می‌کند.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) اصطلاحیه که به روش‌ها و فنون نامناسب و غیراخلاقی توی بهینه‌سازی موتورهای جستجو اشاره داره. توی این روش‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو نادیده گرفته میشه و تلاش میشه با استفاده از ترفندهای بدون ارزش و به اصطلاح تقلبی، رتبه وبسایت یا صفحه مورد نظرمون توی نتایج جستجوی ارگانیک افزایش پیدا کنه. بعضی از روش‌های SEO کلاه سیاه شامل استفاده از کلمات کلیدی تکراری یا نامربوط، پنهان کردن محتوا از موتورهای جستجو، اختلاف محتوای تارگت با کاربر، استفاده از لینک‌های فیک و... می‌تونه باشه.

موتورهای جستجو از طریق الگوریتم‌های پیچیده و هوشمند، دنبال تشخیص و شناسایی روش‌های SEO کلاه سیاه هستن و در صورت شناسایی، ممکنه وبسایت مربوطه رو به اصطلاح به پنالتی ببرند و در نتیجه رتبه و موقعیت اون سایت توی نتایج جستجو پایین بیاد.

دلایل استفاده نکردن از سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه میتونه برای مدت کوتاهی بهبود قابل ملاحظه‌ای توی رتبه‌بندی وب سایت ایجاد کنه؛ اما معمولا این بهبود دارای یک دوام کوتاه است و ممکن است منجر به مجازات و تنزل رتبه اصلی وب سایت توی نتایج جستجو بشه.

اصلی‌ترین مشکل SEO کلاه سیاه، کوتاه‌بینیه. روش‌های SEO کلاه سیاه با نادیده گرفتن کیفیت و محتوای واقعی وب سایت، تلاش می‌کنه توی کمترین زمان و با استفاده از تقلب، بهبود رتبه‌بندی و جذب بازدیدکنندگان بیشتری برای وب سایت ایجاد کنه. اما این روش‌ها، مدت کمی باعث میشن سایت بالا بمونه و بعد از مدتی، افت زیادی سایتمون پیدا میکنه.

میتونیم با قاطعیت بگیم که استفاده از سئو کلاه سیاه برای بالا بردن رتبه وب سایت ارزش کمی داره و امکان دارد عواقب جبران‌ناپذیری در بر داشته باشه. بهترین راه برای بهبود رتبه و موفقیت بلندمدت، رعایت دستورالعمل‌های سئو کلاه سفید و ایجاد محتوای با کیفیت است؛ در واقع به طور طبیعی و بر پایه ارزش واقعی خود وب سایت، جذب بازدیدکنندگان رو به همراه داشته باشه.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری هم میتونه خیلی جالب باشه. همونطور که از اسمش مشخصه، نه سیاهه و نه سفید! بین این 2 تا روشه. کلاه خاکستری، به تکنیک‌ها و روش‌های سئویی گفته میشه که ممکنه درست و قانونی به نظر بیاد، اما در واقع نقض قوانین موتورهای جستجو هستند. این تکنیک‌ها، عمدتا برای کسب رتبه‌بندی سریعتر و بدون رعایت قوانین SEO استفاده میشن.

برخی از روش‌های سئو کلاه خاکستری شامل استفاده از محتوای تکراری، کلمات کلیدی مخفی، لینک‌سازی مشکوک و... است. استفاده از این تکنیک‌ها ممکنه توی کوتاه مدت به ترافیک و مکانیزم جستجو خوبی برسونه؛ اما موجب پنالتی و کاهش رتبه در نتایج جستجو میشه. بنابراین، بهترین راه برای بهینه‌سازی وبسایت استفاده از روش‌های سئو سفید یا کلاه سفیده که بر اساس راه‌های قانونی و اصولی انجام میشه.

حالا که با SEO و اصطلاحات فنی مثل کلاه سفید و کلاه سیاه  آشنا شدین، با کامنت‌های خوبتون، پذیرای ما باشین تا خستگیمون در بره. اگر هم که مقاله رو با مابقی دوست و همکارانتون به اشتراک بزارین که عالی‌تر میشه تا اونا هم از این مقاله، استفاده کنن 🙂